Vill mest skriva av mig känner jag. Är irriterad på att när jag på Järnia bad om rekommendation av pensel och lack för mitt nybyggda och nyss vitlaserade bord så har jag fått en pensel som verkar "fälla" för det lägger sig små skräp på yta hur jag än gör. Lasyren las på med en skitpensel från IKEA men den fällde åtminstone inte. Nu verkar jag bli tvungen att slipa och börja om. Otroligt irriterande och frustrerande när man äntligen är framme vid "the final touch" men det skiter sig.

Några allmänna tips för att undvika detta? Penseln var ny och det gör ingen skillnad om jag tvättar den eller ej.
 
Du hade alltså tvättat penseln innan du använde den, eller fattar jag dig fel?
 
Då vete tusan, det var det enda jag kom på...
Jag har förstått att penslar och rullar ska tvätta innan de använs :(
 
Redigerat:
Jag hade väl otur men en pensel som släppte onormalt mycket eller nåt. Irriterande är det iaf. Nu blir det till att handslipa...suck.
 
Har målat 25 skåpluckor med penslar från Anza. Inte ett enda strå har lossnat och då har varje lucka målats 3 gånger. Väldigt nöjd. Däremot fick jag hårstrå på ibland men det räckte för mig att bara peta bort med rakblad samt 180 kornspapper sen stryka på den ytan igen och det såg lika bra ut som övriga sen.

http://www.anza.se/web/Anza.aspx?PageTreeID=8b52799d-2b04-4ecd-aa1d-93ef35a5a85c
 
Felsökning...om penseln är tvättad:
- Är underlaget rengjort, eller kan det vara damm på ytan du målar som "korvar" sig?
- Är lacken lösningsmedelsbaserad så kan det vara det som löser upp ytan
- Är det dammigt i rummet/utrymmet du målar i?

För övrigt...jag har dåliga tvättmöjligheter för penslar och rollers där håller på just nu, avverkar penslar och rollers som förbrukningsvaror därför, och köpt en massa billiga penslar på jula och byggmax...och de har inte släppt strån faktiskt...dammet på arbetsplatsen däremot är surt. Byggmax 180mm rollers däremot luddar vansinnigt...
 
Om det skulle lossna ett strå från byggmax penslar skulle det innebära att 10 procent har ramlat av:) vikten av bra verktyg är underskattad, men alla bör tvättas före användning.

OBS slipa inte i samma rum som man ska lacka, det virvlar runt i dagar
 
Är ni säker på att det verkligen är penseln. Man ser ju ganska enkelt om det är släpp från penseln, skräp från luften eller partiklar som var med i färgen frän början.

Jag har jobbat ett antal år (ca 15 å)r inom färgindustrin och det är inte alltid som färgen är så fri från partiklar som den borde vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.