Det ser ju proffsigt ut.

Är det ett gruppschema på ena pdf'en, eller bara en lista på rör, från centralen? Det blir många grupper...och många av dem kan slås ihop, t.ex 16-17 och 18-19. Det ser faktiskt ut som så på bilden, men det syns inte.

Locke skrev:
Sektioneras vet jag inte vad det är.
Det handlar om att hela huset inte ska bli svart vid fel eller vid underhåll. Du bör t.ex ha 2-3 st JFBer beroende på uppvärmningssystem och uttag utomhus. Lasten ska fördelas smart mellan dessa så att känsliga grupper som kyl/frys läggs på en JFB och riskgrupper som uttag utomhus läggs på en annan. I ditt fall är det nog inte aktuellt, men det kan även handla om undercentraler och ev frånskiljare för fast ansluten elmateriel om det finns. Sedan ska den totala lasten fördelas jämnt mellan faserna.

Locke skrev:
Jag vet inte exakt hur grupperna kommer att se ut - det får han avgöra. Allt med centralen håller jag mig utanför.
Spelar inte så jättestor roll, men det är ganska bra om rören läggs på "rätt" ställe i centralen, speciellt då det handlar om 15-25 rör.

Locke skrev:
De flesta rör kommer att dras under golvet då vi har rivit ut allt det gamla. Endast syllar och betongplatta är i dager. Nu kommer det att reglas upp 70 mm (195 i våtrum). I detta utrymme kommer de flesta rör ligga.
Blir detta utrymme i golvet varmt? Är det kallt blir det kondens i VP-rören som måste undvikas. Men jag förstår kanske inte - är det två våningar plus källare? Med betonggolv emellan? Hamnar centralen i källaren?

Locke skrev:
Jag kommer att bila upp ett installationsschakt genom vilket all el kommer att gå ner i källaren. Schaktet är ca. 1 m. från centralen.
Låter som att det behöver brandtätas.

Locke skrev:
Vad menar du med tydligt identifierbart i dosor? Räcker det att tändtrådarna genomgående är orange eller skall jag märka kablarna med Dymo?
Nej det räcker med färger, dvs olika färger i ett o samma rör om det inte handlar om 3 olika fasledare. Det är Ok att byta färg i en kopplingsdosa, men ännu bättre är ju att använda samma färg på tändtråd från brytare hela vägen till lamputtaget.
 
Upp till fem trådar är ju inga problem med 16 slang, sen går man upp på 20 eller drar dubbla slangar om man har en kombination med många dosor. Dessutom slipper man allt vad skarvar heter
 
Stort tack för tipsen allihopa - uppskattas!

Bo.Siltberg:
Nej, det är bara en förteckning över vilka ledare som skall gå mellan olika kopplingspunkter. Grupperingen låter jag honom göra även om jag funderat en del på det. Har det hela ungefär klart för mig. Har tagit höjd för strykjärn och köksmaskin et cetera.

Jag tar gärna emot kommentarer på detta när jag hunnit längre - slöseri med er tid att kika så noga just nu. Kul att höra att du tycker det ser proffsigt ut - då är jag på rätt spår.

Bra synpunkt om sektionering - nu lärde jag mig något nytt. Tack!

Har en trefaskompressor i källaren, LVP med elpatron. Är väl det tunga i förbrukningsväg förutom köksprylarna.

Skall ta med mig det där med flera JFB.

Huset är ett och ett halvt plan med mellanbjälklag av betong ovan källaren. Det är på detta som rören kommer att ligga. Ingen risk för frost eller kondens. Centralen i källaren i anslutning till schaktet.

Schaktet kommer att bilas upp. Det blir ett stort schakt då jag kommer att dra en del nya stammar, centraldammsugare et cetera. Efter det att jag bilat skruvar jag en formplyfa underifrån. Hål för installationer göres allt eftersom med hålsåg. Sedan allt gjorts klart så kommer jag att hälla på betong. Därefter skruvas formplyfan bort. Således behålls bjälklagets brandavskiljande funktion.

Har en fråga:
Vi kommer nästa år att förlänga huset i sin längdriktning fyra meter. På den gaveln som sedan kommer att bli bärande innervägg sitter husets elservis. Heter det så? Jag menar stället där elen kommer in.

Detta blir ju ett problem då denna måste flyttas. Tänkte redan nu lägga 25mm VP rör med en draglina under golvet för att förbereda för en ny huvudmatningen mellan elservis och central.

Min fråga är - hur bär jag mig åt för att sätta dit en ny huvudmatning på den nya gaveln? Kabeln går i marken i den riktningen huset kommer att förlängas så den kommer alltså inte att behöva förlängas utan istället tas av en bit och sedan anslutas till en ny ingång på den nya gaveln. Denna operation blir ju svår eftersom detta troligtvis är nätägarens kabel? Jag antar att jag måste ta ut Fortum och låta dem göra denna operation. Detta innebär väl att de får bryta hela området? Eller gör de detta med spänning på?

Det känns som om det riskerar att bli dyrt. Åker jag på en ny anslutningsavgift?

Funderingar kring detta?
 
Ang. flytt av servisen och mätarskåp, det fixar en elfirma åt dig. Den behörige på firman sköter den nödvändiga kommunikationen med nätägaren, för de gör helst inga sådana jobb själva, inte ens säkert att de har egna elektriker för det.
 
Ev kan man göra det med spänning på. Gräva upp kabel, skruva loss skåpet och fästa upp det tillfälligt ungefär där den nya väggen hamnar. Sedan skruva upp det på nya väggen och gräva ner de 4 meter kabel som blev över
 
Jag tror att Rikards lösning är den bästa. För skåpet måste ju bort innan det börjar byggas, och för att kunna skruva upp skåpet på den nya husväggen så måste det finnas en husvägg byggd...
Därav montera fasadmätarskåpet på en tillfällig ställning, och kanske ansluta huset på gummikabel.

//Patrik
 
Redigerat:
Tack för tips!

Patrik:
Du skriver fasadmätarhus - det är i själva verket fråga om en kopplingsbox typ. 120x120 mm med ett gammaldags trefasuttag. På betongbjälklaget inomhus är det draget två VP-rör. Ett med matning till centralen, det andra till trefasuttaget från centralen. Trefasuttaget skall tas bort.

Skall tala med min elektriker om detta. Han skall komma hit nästa vecka och se över mina elritningar samt ta bort lite av det gamla.
 
Om jag säger så här, sitter mätaren och huvudsäkringarna där?

//Patrik
 
Nej, allt det sitter bredvid centralen i en korridor i källaren. Elektrikern tyckte vi kunde låta den gamla kapslingen med huvudsäkringarna sitta. Elmätaren är förövrigt ny.

När jag nu tänker på det lite känns det ju egentligen lite trist att behålla huvudsäkringarna i porslin när vi byter allt annat.
 
Locke skrev:
Nej, allt det sitter bredvid centralen i en korridor i källaren. Elektrikern tyckte vi kunde låta den gamla kapslingen med huvudsäkringarna sitta. Elmätaren är förövrigt ny.

När jag nu tänker på det lite känns det ju egentligen lite trist att behålla huvudsäkringarna i porslin när vi byter allt annat.
Jaha, okej.

Huvudsäkringar är alltid av porslintyp, så såvida mätartavlan (tavlan där mätare och huvudsäkringar sitter) inte är trasig så finns det ingen anledning att byta. :) Dock så kan det ju vara värt att fundera på att faktiskt flytta ut hela härligheten till ett fasadmätarskåp på den nya husväggen där servisen kommer in. Det blir nätägaren så glad av att det ofta brukar hjälpa till med det utan kostnad.

//Patrik
 
Redigerat:
Ah! Så bra att ni säger lika. Då får den sitta. :D
 
Aha det är servissäkringarna, alltså inte huvud/mätarsäkringarna. Då är det nog till att prata med nätägaren eftersom detta sitter före mätaren och dess säkringar
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.