Jag köpte Duabs metallsvarv BVB25L och är medveten om att det är en Kina-maskin med sina negativa egenskaper. Men, jag ska bara svarva hyfsat runda objekt och ska inte göra några specialgrejer.
Men, jag är "trägubbe" och kan inget om metallsvarvning. Köpte även Duabs svarvstålsats med vändskär, men jag fattar inte vad de olika skären är till för. Se bild, jag har numrerat varje skär. Kan någon ge mig förklaringar?

Jag har också problem med att få svarvstålet i centrum, dvs infästningen/ hållaren är inte på samma höjd som chucken och mitt första tappra försök gjorde att jag slog av vändskäret... Tills jag läste mig till att det är väldigt viktigt att spetsen på skäret ska vara mitt i centrum, dvs man centrerar mot t ex dubbspets. Jag har nu "shimsat" med ett plattjärn men det blir ju inte exakt i centrum och någon justering i höjdled existerar ju inte på denna svarv i varje fall och jag har inte sett det på någon annan maskin heller.
Så hur får jag till rätt höjd så att jag ligger exakt i centrum?

Provsvarvat lite men får väldigt ojämnt resultat, känns nästan som en gängad yta, spelar ingen roll hur lite jag tar, det blir ändå ojämnt. Kan jag ha vänt svarvstålet i fel vinkel?
 
  • vändskär.jpg
Har en liknande kinamaskin. Jag har lärt mig själv så jag ska inte ge förklaringar till skären eller svarvteknik, inte alls säkert att jag har rätt. Finns säkert duktiga svarvare här som kan bättre.
Men ang. höjdjusteringen använder jag en dubb i dubbdockan för att ställa rätt höjd och har en sats med bladmått jag lägger under stålet. Då kan man kombinera blad så man hamnar rätt
 
Jag började med såna där stål jag med när jag köpte min metallsvarv, men jag köpte till snabbfästet för stålen så jag slipper shimsa och ha mig för att hamna rätt i höjd. De där svarvstålen är egentligen rena skämtet, man har bara en skärmodell att välja på då de där inte följer nån slags standard, så det gick rätt fort så hade jag handlat på mig en redig uppsättning svarvstål av standardmodell och ett gäng hårdmetallskär från seco, iscar sandvik mfl. Lite svarvtips kan säkert kjell i hbg bjuda på: http://www.kjellihbg.com/
 
1-3 ser ut som stickskär. Används till att sticka spår och sticka av detaljer.
De andra är till längd och plan-svarvning. Lite olika beroende på hur man kommer åt.
4,5,6 och 9 ser ut som att kunna användas i Aluminium, mässing, plast o dyl. Vassa med bra spånbrytare.
7 och 8 verkar vara lite mer stryktåliga och borde passa i lite hårdare material.
Det är så jag tyder bilden i alla fall. Finns så himla mycket olika typer på marknaden.
Jobbar som svarvare och det är en stor djungel. Många sorter o former :)
Testa att pensla på lite olja när du svarvar och se om de blir bättre yta då. Eller T-sprit om de är aluminium.

//Jörgen
 
När man svarvar med hårdmetall i manuella maskiner så kommer man sällan eller aldrig upp i dom skärhastigheter som behövs för att få fina ytor/mått. Man kommer runt lite av problemet genom att använda skär med högpositiva skärvinklar dom är mycket vassare än normala hm plattor ett exempel http://shop.otdtools.se/Shop/Index.php?sArtModelId=19600145 . Skären som du visar bilder på har jag provat att svarva med hos en kompis i en bra storebro svarv milt uttryckt så är det dynga dom kan göra den bästa svarv usel. Kolla på tradera om du hittar snabbstål som lösa skär brukar kosta billigt dom kan man slipa till vilken form man önskar dom blir vassa och har man inte allt för bråttom så får man väldigt fina resultat. Om du vill ha hm skär så kolla tradera där brukar det dyka upp skärhållare och skär till den svarvstorlek du har så skulle jag kolla efter en hållare som tar DCMT/DCGT. DCMT har mera normala vinklar DCGT vassare kombon dcmt dcgt i samma hållare med 2 uppsättningar skär kommer man långt med för hobbybruk. Hållaren är densamma till dessa skär.
 
tyska och engelska ebay är bra källor till skär och stål till riktigt bra priser om man har tur.
 
Vändskär är för kraftiga produktionsmaskiner med kylning.
Hemma fungerar det bra med snabbstål. En billig maskin är inte tillräckligt stadig för vändskär.
 
Tack för alla svar! Det jag lärt mig är att det verkar vara lite bortkastat att köpa Kina-skär? Hur som helst, går det använda Seco, Iscar mfl skär till de hållare som jag har?
 
Förresten, priset: På Jula betalar man 30-40 kr/ st för vändskär, vad får man betala för typ Seco, Iscar mfl? (Standardskär för att svarva vanligt axelstål, aluminium osv)
 
En mycket stor andel av de skär som tillverkas följer ISO-standard. Om man har en ISO-nyckel man man se vad de konstiga ISO-namnen betyder, exempelvis WNMG 0804 MF2. Den första delen av ISO-koden är samma för alla tillverkare och man kan exempelvis sätta ett Secoskär i en Coromanthållare.

Jag har många gånger handvevat hårdmetallskär i relativt små maskiner. Försök att få tag i skär med spånbrytare för finbearbetning om du skall handveva småprylar. Man kan inte ta så stora skärdjup, men du kommer att bli nöjdare överlag.

Här är en ISO-nyckel och en massa annat:
http://www.secotools.com/CorpWeb/Service_Support/machining_navigator/2009/GB_Turning_2009.pdf

För pris kan du kolla här:
http://shop.ebay.de/i.html?_from=R4...w=seco+wendeplatten&_sacat=See-All-Categories
 
Redigerat:
Blir du nöjd med resultatet du får med vändskär?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.