I sommar ska vi börja lyfta vår lada som har sjunkit ihop en del. Jag funderar på hur jag ska få upp en "riktlinje" så att jag vet hur mycket det ska lyftas.

Min spontana tanke var att sätta upp två stolpar och spänna upp en tråd som följer takfoten, men jag vet inte hur jag ska bete mig för att få tråden helt vågrät. Någon som har tips?
Ladan är 20 meter lång.
 
Har liknande problem, men lador brukar sagga i flera olika riktningar så det är svårt att gå på en enda linje. Det är väl nästan ögonmått till att börja med i alla fall, men visst går det att spänna ståltråd och liknande. Ett sätt är att sätta tråden i spik på ena sidan och ha en löpögla med en vikt, t.ex. en tegelsten.
 
chrille112 skrev:
I sommar ska vi börja lyfta vår lada som har sjunkit ihop en del. Jag funderar på hur jag ska få upp en "riktlinje" så att jag vet hur mycket det ska lyftas.

Min spontana tanke var att sätta upp två stolpar och spänna upp en tråd som följer takfoten, men jag vet inte hur jag ska bete mig för att få tråden helt vågrät. Någon som har tips?
Ladan är 20 meter lång.
Laser eller vattenslang.
 
Ja, man kanske får köra med ögonmått ändå. Annars är det ju om man sätter upp flera stolpar, och väger in en liggande regel mellan dem... men det känns lite överarbetat ;)

Barajag: kan du utveckla ditt svar lite?
 
Avvägningsinstrument med laser som syns utomhus i dagsljus är väldigt dyra.

Jag har en Tamoliner III som jobbat mycket både inne och ute. I dagsljus funkar det inte men när det börjar skymma går det utmärkt. Det är ju också rätt lätt att skaffa sig referenspunkter när det är mörkt ute och sedan jobba vidare på dagen utan lasern.

20m är inget problem med produkten jag nämner ovan, strecket blir förstås lite bredare, men för din applikation har ju det ingen betydelse. Av produkterna i Julas sortiment skulle jag välja Tamon eller den gröna boschen....
 
Okej, toppen :) Då kan jag ju sätta upp två stolpar, vänta tills det skymmer, placera instrumentet på en annan stolpe på lagom avstånd från ladan och göra märke på båda stolparna för att sedan spänna en lina där mellan?

Tack för tipset angående Julaprodukterna. Då får det bli den gröna Boschen. Det står räckvidd 5 m, betyder det att objektet (det här fallet stolparna) måste vara inom 5 meter från instrumentet? Isåfall känns det ju tveksamt om man kan få en linje som är 20 m bred?

Det står att den levereras med "MM 2-klämma", någon som vet vad det är?
 
Hur det funkar med Boschen kan jag inte säga. Jag tror dock inte det är så stor skillnad på dessa lasrar i ungefär samma prisklass.

Så här ser det ut med en Tamo när det skymmer lite:

PICT5134.JPG

Rimligtvis ställer du lasern mitt för väggen du vill räta upp och backar sedan så du får streck längs hela sträckan. Då är det ju dryga 10m du ska rita. På bilden är det nog cirka 12m meter mellan instrument och stolpe längst bort.

Detta streck ritas på 11m avstånd, dock inomhus.

PICT4295.jpg
 
chrille112 skrev:
Ja, man kanske får köra med ögonmått ändå. Annars är det ju om man sätter upp flera stolpar, och väger in en liggande regel mellan dem... men det känns lite överarbetat ;)

Barajag: kan du utveckla ditt svar lite?
Hej igen,

Såg att du fått svar på lasern, men femmetaren är inte att rekommendera, den kan visa ganska fel på 20 m, plus att pricken blir som en pingisboll m man pekar rakt med den.:)

I ditt fall skulle jag nog kört med en slang, om du inte har laser.

Köp en vattenslang som du ser genom, fyll den med vatten så mycket som behövs utan att det rinner över, när den hänger i luften slutar vattnet i samma höjd i både ändorna (gravitation)
Då har du den vågräta höjden att utgå från.

Lycka till.
 
Slang är ju det förnuftiga, men man ska ju inte tappa bort en möjlighet att motivera ett verktygsköp.
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Slang är ju det förnuftiga, men man ska ju inte tappa bort en möjlighet att motivera ett verktygsköp.
Haha, ja det har du rätt i. Jag har både en Bosch PCL20 och en Leika, varför vet jag inte, men kan ju vara bra att ha två någon gång.:D
 
Smart med slangen! Jag kollade lite snabbt på Biltemas genomskinliga PVC-slangar, men de är inte längre än 10 m. Jag skulle nog behöva omkring 30 m, någon som har tips vart man får tag på det?

Angående laser, vilken prisklass ligger man i om man ska ha en som visar någolunda korrekt på 20 meter? Jag kommer nog aldrig att få det spikrakt, men det vore ju bra om det håller sig inom ett gäng centimeter.
 
chrille112 skrev:
Smart med slangen! Jag kollade lite snabbt på Biltemas genomskinliga PVC-slangar, men de är inte längre än 10 m. Jag skulle nog behöva omkring 30 m, någon som har tips vart man får tag på det?
Köp tre st, en rörbit och fyra slangklämmor.

Angående laser, vilken prisklass ligger man i om man ska ha en som visar någolunda korrekt på 20 meter? Jag kommer nog aldrig att få det spikrakt, men det vore ju bra om det håller sig inom ett gäng centimeter.[/QUOTE]

Ja egentligen vilken 10meters laser som helst, eftersom det är fråga om en lada, gärna en som tar längre, med då drar de iväg i pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.