Hej

Håller precis på att bygga om vår altan till ett uterum (glasar in och isolerar tak, väggar och golv)

Funderar på att sätta in en värmekälla där, men vet inte riktigt vad jag ska välja..

En vedkamin hade varit det bästa, men det jag frågar mig då är om jag måste ha skorsten upp över tak knocken? :S

Annars är en sån där väggkamin också akutellt, om man får tag i nån prisvärd.

(uterummet är på15 kvadrat.

/Jan
 
Tyvärr så är det så att sotaren säger en sak och kommunen en annan. När jag höll på att planera en kamininstallation i mitt uterum så sade sotaren OK men när kommunen skulle säga sitt så var det blankt nej.

Det verkar som om de nya reglerna som nämns bara är sotarens rekommendationer och inte vad som står i bygglagen som kommunen går efter.
 
  • Gilla
Vermansmåla
  • Laddar…
Ok, hur löste du din uppvärmning ? Sket du i det eller satte du in nån annan värmekälla?
 
  • Gilla
Fast Eddie
  • Laddar…
Har inte skaffat något annat ännu. Är första året med uterummet så jag vill nog känna efter hur mycket värme det går åt att värma upp det när det är kallt ute. Kör med 40mm kanalplast samt WillabGardens WG62 i dörrarna.

Kommer nog att satsa på tysta värmefläktar samt en HeatLight HLW15 infravärmare i taket.
 
Håller just nu på att montera färdigt skorstenen till mitt uterum. Den är högre än 1 m över taket (ca. 1,2m) samt mynnar över nock, vilket är kravet. Sedan kan man alltid diskutera om det är uterummets nock eller husets som gäller. Jag kommer inte över husets nock med min skorstensutformning (saknas nog ca1,5-2m där) men det skall ändå vara ok med min placering enligt sotaren. Diskuterade och visade mina uterumsritningar för honom innan jag började. Snart återstår det "bara" att se om han håller vad han då sa för något år sedan.......
 
Hur har du gjort med bygganmälan till kommunen? Har du fått klartecken från dem att göra en sådan installation?
 
Jag har gjort bygganmälan till kommunen angående montering av kamin i uterummet.
Kommunen har gett klartecken till bygganmälan men i den står det inget om hur det skall monteras eller dylikt.
Hur skorstenen drar/monteras mm är upp till sotaren att godkänna. han lämnar sedan sitt godkännande vidare till kommunen.
 
Enligt http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygga-nytt/Brandskydd/Skorstenar/ så ska skorstenen gå minst 1 m över takyta SAMT minst i höjd med nock. Sedan har nog varje kommun egna regler o tolkningar. man kanske inte vill ha kaminer i vissa områden pga olägenheter för omkringboende. Lämpligast är nog att ringa till aktuell byggnadsnämn och fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.