AndersS skrev:
Undvik det då järnsulfat kan ge missfärgningar.
Hur länge kan det ge missfärgning?
 
Det går åt mycket mer om man sprider det "för hand".
Missfärgningar ja, jag var inte så noga att kolla vart jag sprutade vid mitt omålade trycktimpregnerade staket... Dumt!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
MB77 skrev:
Hur länge kan det ge missfärgning?
Missfärgningar kan bli permanenta beroende av material.
 
Hejsan, köpte 15kg järnsulfat igår för 169:- på Flädie Lantmannaaffär (Skåne), blandade ca 2dl pulver i 10 liter vatten. På med spridarrampen på kannan och vattnade, 30 minuter senare var mossan svart. 15kg lär räcka hela min livstid, bra pris jämfört med Mossa GTI......
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
försökte säga det till min granne men det blev gti.. den har svartnat lite undra hur bra det kommer bli.
 
Kan någon bekräfta här så att jag hängt med här hur man skall gå tillväga?
1. Använd vattenkanna med vatten och järnsulfat på mossan.
2. Stödså med gräsfrö på mossan
3. Gödsla

När ska man räffsa bort den svartnade mossan för den försvinner väl knappast av sig själv?
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Punkt 2 & 3 kan du vänta med. Efter punkt 1 väntar du några dagar, sedan räfsar eller river du bort den svartnade mossan.
1-2 veckor senare ser du hur gräset har börjat ta sig. Då kan du stödså och gödsla.
 
AndersS skrev:
Undvik det då järnsulfat kan ge missfärgningar.
Blir missfärgningar även om man råkar spruta det på trallen på altanen..
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
man behöver väl inte räfsa bort mossan efter man använt typ mossa GTI, tanken är väl att gräset ska ta överhanden bara, eller har jag missuppfattat de?
 
Jag räfsar inte bort mossan utan låter gräset ta överhand, däremot så behöver man spruta mot mossan varje år, men järnsulfaten fungerar ju också som lite gödning, åtminstone blir den "knallgrön" efter en behandling.
I år testade jag att spruta med en 15L tryckspruta som man har på ryggen. Tycker det fungerar bättre än kanna med spridare och förbrukar betydligt mindre med järnsulfat. Det blir jämnare fördelat och merparten ovanpå mossan, dvs mindre spill som bara rinner ned i marken.
För ca 400m2 använde jag 20L vatten och 4dl järnsulfat. Tänker göra två behandlingar/år för att se om jag på sikt kan minska mossan.
Men med en förbrukning av av ca 1L järnsulfat/år så räcker ju säcken i 10-15år.
 
Jag blandar i en 10-litershink och ett par-tre dl järnsulfat och 5 liter vatten, tar man för mycket stelnar det i klumpar på botten. Sedan häller jag på det i en begagnad flaska mossa-gti och sprutar ut det med vatten. Det droppar o rinner lite, så fulkläder är att rekommendera. Skorna blir ju blöta oxå, så det är en väldig dålig ide att gå upp på sitt fina trädäck med blöta skor efter denna behandling.

För några veckor sedan gjorde jag en behandling innan vertikalskärning, skall snart göra en till tänkte jag. Har vertikalskärt i några år nu på våren, har nästan ingen mossa jämfört med hur det var för 5 år sedan. I år tänker jag nog även göra en besprutning i höst när gräset slutat växa.
 
  • Gilla
Bertil 5
  • Laddar…
Vad tror ni om att använda Biltemas lågtryckspruta med 8liters behållare ? Såg att AndersS hade använt en tryckspruta med 15 liters behållare.
Denna från Biltema har ett flöde på 0.3-0.6liter/min. Jag har ca 500m2 gräsmatta att behandla.
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Trädgårdsmästaren skrev:
Hur miljövänligt är järnsulfatet? Och vad är vertikalskärning?

/Bry er inte om mitt nick. Jag hade haft en rolig trädgårdsdag när jag snabbt skulle komma på ett användarnamn. Egentligen är jag nybörjare :)
Gammal tråd men tyvärr aktuellt ämne:(

Var det ingen som hade svar på frågan om hur miljön påverkas av järnsulfat/mossa gti?

EDIT: hittade denna länk (en bit ner i texten), känns ju lugnande men man ska väl inte låta barn/djur springa på gräset förrän efter ett tag.

http://www.tradgard.org/kunskap/miljo/artiklar/t_o_m_bekampningsmedel.html

Och...går det fortfarande köpa järnsulfat som privatperson?
 
Redigerat:
Jadå, köpte igår på granngården i Kungälv. Ligger på pall, bara att plocka.
 
Hm. Värt ett försök. Verkar få en hel säck till priset av mindre än en Mossa GTI.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.