Hejsan!

Jag har tänkt att sätta kakel i köket bakom diskbänken i mitt Älvsbyhus efteratt det har levererats. Man kan ju beställa väggen ovanför diskbänken utan stänkskyddet som är standard men då vill jag veta om det är gips eller spånskiva som sitter som vägg? Eftersom man endast kan montera kakel på gips och ej på spånskiva så blir man ju tvungen att fästa gips ovanpå spånskivan om det är spånskiva och därefter kakel på gipset.. Hur har ni andra gjort som har monterat kakel i köket i era Älvsbyhus?
 
Det är spånskiva på väggen, vi gjorde så att vi satte den tunna 6mm renoveringsgipsen på spånskivan och sedan kakel.
Men jag vet flera som satt kaklet direkt på spånskivan och såvitt jag vet så har även det funkat.
Det är ju iof. inga vattenmängder att tala om som hamnar på den väggen, normalt sett bara stänk.
Siliconsträngen som tätning mellan bänkskiva och kakel är dock viktig ;)

MVH//Christina.
 
Tackar så mycket för informationen! Det blir nog att jag också sätter gips på spånskivan innan man sätter kakel..

Freddi
 
Kostnaden beror ju till stor del på vilket kakel du väljer, förutom det så tillkommer ev. gips, fix, fog, lite i 'verktygsväg' som fogsnöre eller kryss, fixkam osv.
Inga stora summor eg. men räkna med att 'tillbehören' dvs. det som behövs förutom själva kaklet snabbt drar iväg ett antal hundralappar ;)

Sedan beror ju både kostnad och arb.insats på om du ska kakla en rak rad under väggskåpen eller om du ska gå upp runt fönstret.
Men visst klarar du det om du är 'normalt' händig :), tidsåtgången beror ju på hur van/händig du är så det är svårt att bedöma, men man får hålla på tills man är klar och är man inte så van så är det bättre att vara noggrann även om det drar ut lite på tiden ;)
Vi har också ett Sleipner och valde att kakla runt det lilla köksfönstret.

MVH//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.