Eftersom jag antingen bygger taket själv eller åtminstånde vill ha koll på läget när en entreprenör gör det, undrar jag alltså det som rubriken antyder.

Jag vill minnas att jag sett att man underlagspappar den sida på takstolen som ligger an mot gavelspetsen, sedan monterar man takstolen direkt mot stenväggen utan att förbinda den med stenväggen pga rörelser i trät. Gissar att man sen drevar eller skummar eventuella glipor.

Är jag på rätt väg eller finns det någon som snabbt kan berätta hur man egentligen gör?

Mvh Mattias
 
  • Gilla
kokko
  • Laddar…
Du är helt rätt på det... när underlagtaket utvidgar sig kommer det att påverka toppen på murverket, vilket ger ett stort moment och du riskerar sprickor i bjälklagskanten.
Men för ... skumma inte, det klistrar bättre än du kan både spika eller skruva fast i gaveln... dreva.
Exakta detaljer är LPP (löses på plats) bara principen är rätt!
Lycke till!
 
Tackar!
Eftersom jag sett att du gett massor av eminenta svar i olika trådar på forumet passar jag på att ställa nästa fråga som är kopplad till den tidigare.

Takstolen borde rimligtvis vara aningen högre än gavelspetsen för att det överhängande råsponttaket inte skall sätta sig på gavelspetsen vid rörelser i träet och i värsta fall bändas loss från sitt spikförband. Hur mycket skall takstolen sticka upp över gavelspetsen? skall putsen bara nå upp kant i kant eller ska den upp på gavelspetsens ovansida? skal det isf finnas både rörelsemån för trät samt putsmån eller tar man bara hänsyn till träets rörelse?
Jag antar även att glipan mellan gavelspets och råspont är av mindre estetisk betydelse eftersom man ofta? spikar panel på överhängets undersida och denna täcker glipan.
Fortfarande på rätt väg?

Mvh Mattias
 
Normalt skall man lägga en tunn grundning av starkt putsbruk (A-bruk) i alla öppningar och avslut, detta som portätning vilket minskar materialens möjlighet att ta till sig fukt om det driver in lite vatten.
Jag tror att det skall räcka med 10mm överhöjning... putsa sedan upp mot råsponten med en träfiberskiva emellan, så att du får 3-4mm fritt - strunta sedan i att bygga en låda i gavelsptsen (mycket subjektivt)
Dreva innan du putsar!
Du är fortfarande rätt på det!
Men Poraver? kolla din IM!
 
Nä allt jag skrivit hittills gäller lättbetong. Poraver tunnputsas på utsidan och insidan har en struktur som sprutas direkt i formarna inna gjutningen med Poraver.

Skrev ett längre utlägg via IM men det försvann i cyberrymden..

Tackar för dina tips!

/Habbe
 
Hm. Detta förutsätter att du senare teglar taket - inte sant? Jag får själv estetiska problem eftersom jag skall ha listtäckt papptak och man inte kommer ifrån vindskivor - vilket jag helst ville undvika. Åtminstone här i Skåne är ju den snyggare lösningen att den yttersta tegelpannan muras mot gavel/nock. Eller har jag fattat problemet fel?
 
Stämmer bra, taket skall vara teglat. Dock vill jag ha aningen överhäng på taket (28 år i Stockholm 4 i Skåne ;)) Själv viste jag inte att man murade uttersta pannan på nocken i det traditionella skånetaket. Är det så att jag inte kommer att ha överhäng, tror jag isf att jag skulle ha råspont utan överhäng och sen ha en gavelpanna (heter det så?) en sån som rundar ner äver kanten. Känns tryggare tycker jag att ha hela taket flytande i förhållande till stenstommen än att ha en "rörelsefog" mellan yttersta tegelpannorna och de på råsponten.

Jag är inte alls insatt i skånskt traditionellt byggande så mina åsikter är absolut inte ifrågasättande, tvärt om, jag gillar att lära mig nya saker inför byggnationen.

Ska försöka lägga ut en skärmdump på mitt hus så småningom.

/Habbe
 
Ja, det beror lite på vilken stil du ska ha på huset. Det var vanligt förr i tiden att låta gavelns yttersta pannrad vara murad och utan något överhäng alls. Men, som sagt, beror lite på husstilen. Personligen tycker jag att gaveln blir väldigt snygg på det gamla sättet - så även min arkitekt  ;) - men byggaren vägrade  >:( då det inte funkar tillsammans med papptak.

Kolla runt lite på de putsade traditionella skånehusen från 20-30-talen så ser du vad jag menar. Annars kan du messa mig din mailadress så ska jag skicka dig ett par bilder på vad jag menar. Jag bygger själv ett litet ettochetthalvplans murat hus i skånsk tradition men med lite modifierat tvåtusentalspåverkan.
 
Bor idag i ett stenhus som är byggt runt 1900. Det enda som är utbytt under årens gång är takbeklädnad och vindskivor. Gavelspetsarna är inte i sten utan putsade på plankvägg. taket har ett visst överhäng och jag antar att det är vad jag vant mig lite vid.

galleri30_jpg.jpg

Lägg till 10 cm överhäng på detta hus så har ni min typ av tak
 
hej yonna och Habbe!
Grunproblemet här är att inte överföra krafter från takplanet till gavelspetsen...
När det gäller de murade pannorna i nock och sista pannraderna vid gavel så är/var dessa inte lagda på gaveln utan ligger på bärverket, men för att de inte skulle blåsa av har man lagt dem i bruk.
Ser man ett hus som teglet har blåsta av från, så brukar det börja på baksidan/läsidan -undertrycket har lyft av pannorna, eller också från gaveln och in över taket (samma sak här - det blir undertryck på taket när vinden trycker mot gaveln.)
Det börjar alltid vid någon kant.
yonna - jag förstår inte byggaren du har - det borde ha gått att göra på ett snyggt/bra sätt utan vindskiva! Ett litet plåtbeslag inlagt under pappen för att täcka av underlagstaket…
Sedan är detta med hus utan takutsprång ett ofog, då det ger en mycket större påfrestning på fönster och fasad - och även om man gör det bra så ökar risken för skador - här på västkusten och i Skåne regnar det ju horisontellt ganska ofta - och då blir man förvånad över var vatten kan ta sig in
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.