Hemmakatten
Eftersom vi har en stor naturtomt och varken gräsmatta eller rabatter har vi nästan inga planterade växter. Förutom min magnolia! :D Fick den i present år 2006 och den är planterad vid vår uteplats i gruset, dock i en stor grop där vi hade ner minst 2 kubikmeter rododendronjord.

I år har den blommat med flera hundra vita blommor. Förra året hade den bara 35 knoppar, de flesta frös och det blev allt som allt 7 blommor. Nu verkar den trivas och jag har hopp om att den skall överleva. Det är en ganska tålig loebneri-hybrid som heter Merrill. Tål zon 3 och vi har ca 3,5. Planterad dock i skyddat läge och intill en bergskreva, lite mikroklimat. Just nu är den ca 230-240cm hög. Så småningom kommer den att bli 3-4 meter hög och ca 3 meter bred.

Bifogar några bilder och hoppas att ni tycker magnolian är lika vacker som jag tycker.
 
  • IMG_4536.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4552.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4538.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4556.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
:) Den är underbar! Den ser ut att matcha utemöblerna också! Grattis!
 
Älskar Merrill!
 
Tjusigt!

Jag fick också en magnolia för något år sedan men den åt rådjuren upp :(
 
Hemmakatten
Ja, rådjuren, de små liven.:@ Men bor man på landet som vi gör så får man räkna med att rådjur, och harar, gärna gnager. Har därför nät runt magnolian på vintern. Men eftersom vi bor mitt i det så kallade Riala-reviret för varg så är rådjursstammen på kraftig nedgång. (Fast jag har heller rådjur än varg, har sett varg fyra gånger här.)
 
Jag har ändrat attityd till Runars lilla tilltag för många år sedan efter det att jag skaffade hus! :D

Kanske stod rådjuret och knaprade på hans fina Magnolia; det förtäljer icke historien.
 
Jättefin! Vill också ha! Nu blev jag avis ;)
 
Hmm, man kanske skulle skaffa sig en magnolia? Helt underbar! Den gör sig verkligen när den står där för sig själv.
 
Hemmakatten skrev:
Men eftersom vi bor mitt i det så kallade Riala-reviret för varg så är rådjursstammen på kraftig nedgång.
Jag gissar att den hårda vintern hade större inverkan på rådjursstammen än lo och varg tillsammans. Senaste systematiska uppskattningen av antal djur före jakt genomfördes 2005 och antal djur beräknades till 500 000 i landet. Ca 125 000 djur sköts av under jakten 2005/2006. Även efter den senaste jakten beräknas antalet rådjur i landet till 375 000.


Och jag gillar din magnolia. Blir stolt ägare till en egen magnolia i sommar. Kom visst med ett hus också. :)
 
Lika snygg som namnet, smaka på ordet "Magnolia" visst är det härligt. Några timmar tidigare gjorde vi ett besök på stora trädgårdsmarknaden och inhandlade en Stjärnmagnolia, alltså lite annan form på blomman.

Nåt som var lite motsägelsefullt var att etikettens framsida visade att den blommar på grenarna innan bladen kommer, medan baksidan berättade att den blommade juli-oktober ;)
Det hade vart nåt!

Nån som har tips på annan lägre växt som skulle kunna matcha magnolian som ska stå i ett hörne av trädgården, trekantigt formad ca 3x3m, har funderat på rosor utmed "hypotenusan" (och gräsmattan). Tänker lägga markduk och bark och ev några trampstenar.

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.