Spisplaceringen i nuvarande köket är inte jättekul, dock är den när skorstensstock och imkanal. Nya placeringen blir så långt bort man kan komma. Två alternativ finnes

1 gå rakt ut genom ytterväg, både väster och söder kan användas.

2 Spirorör och slakta samtliga överskåp i hela köket.

Alternativ ett verkar klart enklast men då brukar det alltid vara nån hake. Vad talar mot denna lösning ?
 
Beror på hur huset är byggt. Jag skulle om jag kunde gått genom väggen och fått en kort kanal. I mitt fall så talade dock en 80cm kalkstenvägg ;) mot denna lösning och spisen får maka sig närmare skorstensstocken.

Tompa
 
Vanlig ytong vägg med tegelfasad, hål på en kvart så det är inget problem. Vad jag tänkte på mest är kallras och inblåst regn och all annan skit man kan drabbas av om man glömmer och tänka....
 
Det finns ju kalrasskydd etc att montera.

Men om du skall ut genom väggen så bör du diskutera med sotaren, dom skall godkänna imkanalen, och det är lika bra att ta den diskussionen tidigt efterssom de kan ha oväntade synpunkter även på övriga dragningen. Alla vet ju tex. inte att hela längden skall vara brandisolerad osv.

Olika sotare verkar tolka reglerna lite olika, så det är bra att kolla med sotaren tidigt. Vid utlopp genom vägg så finns det regler om hur nära takutsprånget man får ligga. Tanken är att om du får brand i imkanalen så att du får en blåslampa ut genom utloppet så skall den inte kunna antända taket eller annan byggnadsdel.

En annan sak att fundera över är om du rikserar att få tråkiga beläggningar på väggen i närheten av utloppet. Jag vet inte om det är ett verkligt problem eller bara hypotetiskt.
 
Jag tror man måste ha ett brandspjäll om utloppet skall vara på en vägg.
 
Utluftningen från köksfläkt skall gå ut över taket.
Jag ville inte gå upp genom övervåning o vinden så jag gick ut genom väggen och upp över tak. Det blev en låda efter väggen men det får jag leva med.
Kolla med sotaren på din ort så får du veta vad som gäller!
 
Hej!
Det finns inga sotningskrav kvar på köksfläktar. Det togs bort för två år sedan. Kondensisolera/brandisolera bara spiroröret så kan du säkert gå ut genom yttervägg!
Eller köra kolfilter. Det rådet fick jag - idag skall de vara så bra att du inte kommer att tycka att det är värt byggbesväret!
/L
 
Bara för att sotingskravet är borta på imkanaler (innebär igentligen att du själv skall göra rent kanalen), så är inte reglerna för hur man drar kanalerna (brandisolering, rensbarthet) borta.
Så kolla med kommunen vad dom har för krav på imkanaler.
 
Det är fortfarande så att sotaren skall inspektera och godkänna imkanalen. Det som är ändrat är att sotaren inte längre sakll utföra obligatoriska kontroller med jämna intervall.

Men när kanalen nybyggs eller ombyggs så gäller fortfarande inspektionskravet. Jag har iosfs inte själv läst reglerna, utan litar på besked jag fått när jag frågat KA.
 
Nej, en imkanal i småhus måste inte inspekteras/godkännas av sotare. Dock gäller reglerna fortfarande avseende brandskydd osv. Yttervägg måste flammskyddas (men nu har ju du tegel, så glöm det!). Om takfoten ligger närmre än 1 meter från ditt utlopp måste takfoten också flammskyddas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.