Hej,

Ska bygga en innervägg mellan vardagsrum (i nuläget L-format) och blivande kontor/gästrum. Golvet är ett parkettgolv och taket är en träbalk. Den ena väggen som jag ska regla mot är bärande och stabil men den andra är en gipsskiva (förmodadar jag) med dåligt "stöd".

I vardagsrumsdelen ska vi göra en TV-hörn mot den nya väggen och på kontors/gästrumssidan av väggen ska vy bygga in garderober. Vi vill undvika att alltför mkt ljud fortplantas in i kontor/gästrummet.

1. Hur bör jag bästa regla mot gipsskivan? Jag skulle ju helst inte vilja behöva riva ner den väggen och regla "bakom". Vad tror experterna om att använda expanderspik och ev vinkeljärn mot takbalk?

2. Hur bör jag bäst regla mot parketten? Jag vill helst inte begå alltför mkt våld på parketten, om jag nu vill ta bort väggen senare. Men, jag vill ju heller inte att väggen ska börja röra sig.

3. Tror ni det räcker med 93 mm vägg för att få det "tyst"? Renoveringsgips (6mm) + Regel (70 mm) + OSB (11mm) + Gips (6 mm). Vi kommer ju även ha garderober emellan.

Tacksam för kommentarer!

//A
 
1. Molly skruv jätte bra till sådana problem som ditt

2. Inget vettigt svar, jag själv skulle nog skita i parketen, får väl lägga om den om jag vill plocka ner väggen, antar att du inte tänker plocka ner den typ nästa vecka bara för att du kan

3. Lägg i 45mm eller 70mm isolering i väggen också, det räcker som ljuddämpning
 
Tallbarr skrev:
1. Molly skruv jätte bra till sådana problem som ditt

2. Inget vettigt svar, jag själv skulle nog skita i parketen, får väl lägga om den om jag vill plocka ner väggen, antar att du inte tänker plocka ner den typ nästa vecka bara för att du kan

3. Lägg i 45mm eller 70mm isolering i väggen också, det räcker som ljuddämpning
Tack för svaren! Hur långa mollyplugg finns det? Den ska ju först igenom regeln och sedan genom gipsskivan.

//A
 
På golvet räcker det med dubbelhäftande tape, överdriv inte med molly det funkar bra med vanlig plugg om det bara är en vanlig innervägg.
 
AndreasBe skrev:
Tack för svaren! Hur långa mollyplugg finns det? Den ska ju först igenom regeln och sedan genom gipsskivan.

//A

Om skruven i mollypluggen inte räcker till, kan du ju ersätta den med gängstång. Dom brukar vara en meter långa, det borde väl räcka :)
 
Enk Projektet skrev:
På golvet räcker det med dubbelhäftande tape, överdriv inte med molly det funkar bra med vanlig plugg om det bara är en vanlig innervägg.
Tack för svaret! Detta känns lite klent tycker jag... Dubbelhäftande tejp, är inte det mest passande för metallreglar? Jag har tänkt mig att bygga med träreglar.
 
Vad tänker Du belasta väggen med för sidokrafter? En vägg står där den står, jag skulle säga att Du inte behövr nåt alls mot parketten men själv skulle jag lagt dubbelhäftande tejp vilket jag gjorde också på den väggen jag byggde i källaren.
Träregel på laminatgolv, rör sej inte det minsta.

Ljudisolering finns det andra trådar om där flertalet som ger expertintryck skriver att isolering inte är speciellt effektivt utan att det är bättre med dubbelgips i så fall.
I våran vägg som ska hålla tonåringarnas ljud kvar inne hos dom har vi isolering för att inte få en resonanslåda + dubbelgips och en riktig dörr dvs. förrådsdörr för utebruk och tätningslister vilket är överraskande effektivt.
 
Jan-Å skrev:
Vad tänker Du belasta väggen med för sidokrafter? En vägg står där den står, jag skulle säga att Du inte behövr nåt alls mot parketten men själv skulle jag lagt dubbelhäftande tejp vilket jag gjorde också på den väggen jag byggde i källaren.
Träregel på laminatgolv, rör sej inte det minsta.

Ljudisolering finns det andra trådar om där flertalet som ger expertintryck skriver att isolering inte är speciellt effektivt utan att det är bättre med dubbelgips i så fall.
I våran vägg som ska hålla tonåringarnas ljud kvar inne hos dom har vi isolering för att inte få en resonanslåda + dubbelgips och en riktig dörr dvs. förrådsdörr för utebruk och tätningslister vilket är överraskande effektivt.
Hej! Jag är inte så orolig för sidokrafterna men mer för att parketten inte ska kunna flyta om jag ställer en 'tung' vägg och garderober mitt på den. Jag är nu inne på att såga upp i parketten så att den nya väggen inte står på parketten. Men då börjar man ju undra hur det ser ut under parketten...
 
Under parketten borde antingen ligga betongplatta/bjälklag om det är ett sånt hus lr golvspånskiva alt träplank om det är ett trähus.
Så har Du inte golvvärme är det förstås en lösning att skruva fast väggen där efter att ha sågat bort parketten. Det är lurigt med flytande golv, vi har ett billigt laminatgolv som reagerade rejält förra sommaren med följd att det sköt upp åsar på några ställen när det inte fick plats mellan väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.