Har en fråga om hörnstolpar och korrekt tillvägagångssätt och måttning av regelavstånd från in/utsida av hörnstolpen.

Detta är enligt många en personlig grej men vad är rätt egentligen?

Måttar man från utsidan av hörnstolpen eller insidan av stolpen om man kör 3-regels hörn-stolpar ?
 
Hmmm... finns det Ingen kunnig lösvirkes-snickare eller någon här som kan förklara hur man korrekt måttar regelavstånd på en yttervägg från hörnstolpen?

cc600 e ju självklart men utförandet? Över Dörr- fönster osv.. varierande regelavstånd.


Skulle gärna hitta en beskrivnings-länk som korrekt beskriver måttande/utförande vid nybbyggnation. Hittade inget om det på träguiden mer än det här tyvärr.

http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=788&contextPage=181
 
Redigerat:
Regling 600cc följs slaviskt, kommer det ett fönster eller dörr så kompleterar man med extra regel. Detta för att gips, osb, isolering är tänkt att sättas upp 600mm cc. Är det andra bredder på skivor kör man annat cc.
Även om man sätter liggande 45 på in och utsida så är 600 viktigt.
Regla hela väggen som om den inte hade fönster eller dörrar, där dessa sedan skall vara sätter du in extra reglar, kommer de nära en annan kan man om fönster låta den undre regeln gå mot befintlig, och sätta regeln på denna.

Vid hörn är det lämpligt att mäta så man får en hel gips på utsidan hela vägen ut då man vill snabbt få upp dessa skivor, men praktiken spelar det mindre roll då skivor får kapas i nästa ände av väggen. Skall du ha skivor på insidan så låter du dessa styra var du börjar mäta.
 
monsterbyggare skrev:
Hmmm... finns det Ingen kunnig lösvirkes-snickare eller någon här som kan förklara hur man korrekt måttar regelavstånd på en yttervägg från hörnstolpen?

cc600 e ju självklart men utförandet? Över Dörr- fönster osv.. varierande regelavstånd.
Jag gör så att jag tar måttet på hela längden, delar den i hela 60bitar, det som blir över tar jag plus 60 och delar på 2, sedan sätter jag regeln där.:)
End of story.
 
Även om jag svarat så erkänner jag har svårt att fatta vad tråden handlar om. Vad är en hörnstolpe i sammanhanget?
 
pbengtsson skrev:
Även om jag svarat så erkänner jag har svårt att fatta vad tråden handlar om. Vad är en hörnstolpe i sammanhanget?
Yttersta väggregeln hoppas jag, för annars har jag bara ordbajsat.:)
 
Mikael_L
Jag är också osäker på vad frågan egentligen gäller.
Så mitt svar kanske också blir goddag yxskaft.

Men på långsidorna sätter jag regelverket i cc600 så varannan regel kommer exakt under motsvarande takstol ovanför.
Sen får det bli det avstånd det blir när man kommer till husets hörn.
På gavelväggen är det ju lite friare (inga takstolar som belastar) så där börjar jag väl med cc600 vid något av hörnen och sen fortsätter med det fram till nästa hörn där sista biten få bli vad det blir.

(Sen trixar jag lite annorlunda i verkligheten, trots allt - typ mot bättre vetande :p)
 
Mikael_L
När man bygger lösvirke blir det hela tiden LPP och LEEF.

Löses På Plats.
Löses Efter Eget Förstånd.

Tyvärr, ...skitjobbigt för en som mig, som alltid vill ha en adekvat underbyggd teoretisk grund till allt man tar sig till. :cool:
Eller åtminstone veta vad som är "Best practice".

:D :D
 
barajag skrev:
Jag gör så att jag tar måttet på hela längden, delar den i hela 60bitar, det som blir över tar jag plus 60 och delar på 2, sedan sätter jag regeln där.:)
End of story.
Ja detta gäller naturligtvis gavlarna, som Mikael skrev så en under varje takstol på de sidorna, vilket automatiskt betyder även en mellan varje takstol.
 
Jaha då hade jag rätt. Undrar vad man ska med en konstruktör till när man har er här som bekräftar mina svar :) Nu är det bara resa upp 110 meter stomme. :)
 
Jag måste vara trött...jag fattar ingenting av detta...vad är problemet...hörnet på in eller utsida?
 
Att sätta reglar så att de hamnar direkt under takstol är lite överkurs, det är bra men absolut inte nödvändigt. Hammarbanden skall klara fördelningen av lasten.
 
pbengtsson skrev:
Att sätta reglar så att de hamnar direkt under takstol är lite överkurs, det är bra men absolut inte nödvändigt. Hammarbanden skall klara fördelningen av lasten.
Hänglsen och livrem, sedan blir det ju lite starkare, ser även proffsigare ut:rolleyes: tills man byggt in det.:)
 
Ola78
pbengtsson skrev:
Att sätta reglar så att de hamnar direkt under takstol är lite överkurs, det är bra men absolut inte nödvändigt. Hammarbanden skall klara fördelningen av lasten.
För mig är ett hammarband den vågräta reglen som ligger på flatan ovanpå och den infällda reglen under kallas bärlina, det är så jag fick lära mig att det kallas. Sen tar det en väldigt massa extratid och stå och haka massa reglar och eftersom man antagligen vet med sig var man ska ha takstolarna så kan man då sätta de stående reglarna rätt från början. Det går rimligtvis fortare än att haka ett x antal reglar, ev kan man ju få haka några reglar vid öppningarna för en bärlina om det inte passar med takstolarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.