Har en Konstruktionsritning som är felmåttad/felritad. Vad kan man göra när konstruktören inte vill ta ansvar för det han ritat? Har man garantier eller?
 
Har du beställt en konstruktionsritning eller en konstruktion?

Om du har beställt en typkonstruktionsritning så kan den vara bara för att visa hur konstruktionen ska se ut och inte nödvändigtvis stämma med mått...

Däremot om du beställt att konstruktören ska göra en konstruktion åt dig då ska ritningens mått vara riktiga och anpassade till ditt objekt.

Om det senare är fallet så kan konstruktören bli skadeståndsskyldig om måtten inte stämmer och du har rättsskyddet i din hemförsäkring som hjälp att få konstruktöern att ta ansvar.
 
Hej! Det ska vara en konstruktionsritning. Måtten är fel.

Vägg-reglarna går inte efter 600cc mm...Skulle ha det som ett underlag/ritning eftersom jag inte är snickare i grunden. En måttsatt och korrekt ritning är ju givetvis nästan ett måste ändå.Det är ju liksom grunden till byggnationen. Dimensioneringen kan säkert stämma med limträbalkar etc... Men det är det enda som stämmer på den k-ritningen.
 
Men hur är det fel, är det "bara" att reglarna inte är inritade med cc 600, eller får det fler följdverkningar?
 
Jo det får väl fler följdverkningar. Bla så är det ca 160mm fel mot grunden/plattan som jag upptäckte

. Stomplan har inte heller följt regelboken med 600cc etc.. Takplan ska väl om det går åxå följa vägg reglingen (stommplanet under) och då blir det ju inte under takstolarna etc..Vad jag hört så ska man ju helst placera dom parallellt med väggreglingen. Längden på takstolarna blir fel- mellanbjälklagets Kertobalkar etc..Så ja visst får det följder.

Nu är det ju lösvirkeshus jag bygger så det går ju bra att ta till alla mått, men ändå rätt ska ju vara rätt annars är det väl liksom ingen vitts med att ha en K-ritning om man ska lösa 100% själv.

Tur man synar ritningarna innan man börjar bygget. .
 
felmåttad/felritad
Exakt Vad hade du beställt jämfört vad har du fått?
Om du har garantier eller inte beror på vad som står i beställning/kontrakt
Posta gärna kopia på beställning/kontrakt (med namn och adresser dolda)
En muntlig överenskommelse är i.o.f.s. giltig, men alltid svår att bevisa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.