Jag har en takfläkt från 1982 som sköter både frånluftventilation och köksfläkten. Från fläktkåpan styr man fläktens hastighet, och den lägsta möjliga nivån är den som normalt används för ventilation i resten av huset.

Takfläkten har nog gjort sitt såhär 29 år senare, men framför allt bullrar den och har alltid gjort så. Jag tänkte nu byta den mot detta:

1) En ljudisolerad kanalfläkt på vinden, med ljuddämpare i kanalen, som står för frånluftventilationen.

2) En separat imkanal kombinerad med en vanlig köksfläkt, dvs en med inbyggd motor.

Utloppen på taken tänkte jag skulle ske via en kombihuv, dvs båda kanalerna hålls separerade ända upp på taket.

Innan jag gör detta skulle jag vilja veta vad det egentligen är för fördel med det gamla systemet, alltså en takfläkt som sköter allt och som regleras från fläktkåpan i köket? Med den nya lösningen vill jag minska bullret utom då matlagning pågår; då kan jag acceptera att det väsnas. Blir det några nackdelar med separata fläktar och kanaler?
 
Tar mig friheten att bumpa tråden. Det jag vill veta är alltså om någon har bytt till separerade system och märkt någon nackdel med detta. Om ingen svarar, utgår jag från att det inte finns några nackdelar...
 
Ser inga nackdelar med att dela systemet, fritt val av kökskåpa och möjlighet att göra om frånluftssystemet så att det blir tyst ... bara plus :)
Tänk bara på att när du kopplar ifrån köksfläkten från det vanliga frånluftssystemet förlorar du grundventilationen i köket.
Man rekommenderar 10 l/s i grundventilation i ett kök, detta för att vädra bort fukt från diskning m.m. som köksfläkten inte suger till sig.

Att man gjorde gemensamma system förr berodde nog lite på traditioner och någon tanke att spara några kronor i installationskostnad.
 
Det låter ju bra! Skulle tro att grundventilationen i köket är noll redan idag eftersom spjället i fläktkåpan verkar helt stängt när det är stängt. Känner inget drag alls. Luften sugs nog ut via grovköket.
 
Tänlte göra precis samma sak, var lite osäker på om det är rätt väg men det verkar det vara...

En ytterligare fråga bara, styrning av ventilationen. Tänkte sätta dit en vanlig tyristor (med en fläkt som klarar av den såklart...), men hur viktigt är det med att kunna forcera ventilationen fram och tillbaka? Ser alla möljiga mer eller mindre avancerade lösningar för forcering här på forumet men jag har aldrig känt behov av det i mitt hus vid duschning...

Duger inte en tyristor i centralt läge så man kan vrida upp lite på sommaren när det är fuktigt eller om man har en stor fest? Skulle fuktstyrda frånluftsdon i badrummen kunna vara ett bättre alternativ?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.