hej är i färd med att gjuta platta för att bygga ett sovrum,,,har varit iväg och beställt isolering armeringsjärn mm kommer att beställa hem färdig betong..mina frågor är innan jag gjuter måste jag då lägga ut singel på backen först? hur får jag då dessa markskivir i frigillit att ligga helt plant om jag lägger ut singel?på brädgården sa dom att jag inte behöver reglar på plattan för golv..men undrar då hur jag ska spika golvet då..jag ska ha furugolv i detta rum.....hoppas på tips.....
 
Gräv ur. Placera ut duk (för att hålla materialen åtskiljda). Singel eller makadam sedan som packas (kapilärbrytande). Isolering sedan. Betongplatta sedan. Det är mer fuktsäkert att ha isoleringen under plattan, plattan hamnar då på varma sidan.

Det finns flytande golv.
 
hej den här duken du sa är det nån form utav markduk? behöver man lägga på nån plast på själva plattan när den är gjuten sedan..om man ska lägga regel direkt på platta? vilket tycker du verkar bäst att göra?
 
peter62 skrev:
hej   den här duken du sa är det nån form utav markduk?  behöver man lägga på nån plast på själva plattan när den är gjuten sedan..om man ska lägga regel direkt på platta? vilket tycker du verkar bäst att göra?
Ja duken är en markduk som håller isär material men släpper igenom vatten.

Makadamen bör vara minst 10 cm efter packning, för du måste "padda" makadamen du lagt ut.

För att få makadamen plan använder du en planlaser och raka. Med planlasern kontrollerar du höjden och med rakan drar du ut gruset.
 
tack för svar då vet jag lite mer hur jag ska göra..sen golvet hur skulle ni göra med det...skulle ni lägga flytande golv...om jag lägger trägolv kan man lägga detta direkt på plattan eller...eller ska jag lägga några typ 45 45 reglar som luftspalt på plattan innan jag lägger trägolv.......tacksam för svar
 
Jag är ingen expert på området, men jag skulle nog lagt en platongolvmatta under trägolvet. Det eller något liknande som stoppar fuktvandring. För hur man än bär sig åt så får man en viss fuktansamling i betong, och fukt och trä i täta miljöer vet vi leder till mögel mm.
 
JAg är inte heller någon expert men jag hadde också lagt pkaton eller dylikt för att få ett avsånd mellan golv och betong.

Sen kommer ett litet knep jag lärde mig en gång i tiden. sätt några distanser tex masonit bakom golvlisten och vips har du avluftning till platonen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.