Ska byta panel och tänkte passa på att tilläggsisolera. Då vill jag helst använda fasadskivor för att slippa köldbryggor och även slippa regla upp på utsidan. Har kollat runt på nätet men har väldiga problem att hitta nån som har dem. Nån som har bättre koll?
 
Din bygghandlare tar hem dom åt dig.
 
Jag föredrar nån som har dem hemma...
 
Ola78
Beijerbyggvaror har Parocs fasadskiva i sitt sortiment men deras kallas klimatskiva men den har samma funktion.
 
Ola78 skrev:
Beijerbyggvaror har Parocs fasadskiva i sitt sortiment men deras kallas klimatskiva men den har samma funktion.
Tackar, dock hutlöst dyr variant det.
Söker jag med Google hittar jag även Isovers fasadskiva hos Beijer, dock bara 30mm. Och den finns inte om jag säker på Beijer direkt
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=11752
 
Varför använder du inte spontad cellplast? Finns i stora dimensioner så att det går fort att montera. Klä hela fasaden och såga sedan upp för fönster och dörrar. Sen läkt och panel utanpå.
 
jeppeknaster skrev:
Varför använder du inte spontad cellplast? Finns i stora dimensioner så att det går fort att montera. Klä hela fasaden och såga sedan upp för fönster och dörrar. Sen läkt och panel utanpå.
Kan bara hålla med, gjorde så förra sommaren.
Köpte 70mm tjock spontad cellplast i formatet 2.4x1.2m.
Det gick mycket fort, inga köldbryggor eftersom jag kunde låta samma isolering gå ner över sockeln och ner i marken, billigt blev det oxå.
 
Hittade ingen spontad cellplast nånstans, förutom nån svindyr blå variant. Byggmax har nån variant med 1 veckas leveranstid och inte speciellt billig heller, 65:-/m2 för 50mm.

Hittade förresten fasadskivorna på Beijer, men 99:-/m2 eller drygt 1900:- för en förpackning med sex skivor var lite för häftigt för min del. Så jag köpte vanlig 95mm-isolering och lite reglar istället. Reglar upp med 95mm runt om och 45mm mellan så slipper jag köldbryggorna vid reglarna. Vid fönstren blir det lite knepigare dock...
 
Isover har 30 / 50 / 80 / 100mm fasadskiva
Finns på Beijer (Inte alla tjocklekar hemma dock...)
 
hakaner skrev:
Isover har 30 / 50 / 80 / 100mm fasadskiva
Finns på Beijer (Inte alla tjocklekar hemma dock...)
Jo jag märkte det, men på Beijer måste man vara smått galen att handla med deras priser.
 
ThomasLindgren skrev:
Hittade ingen spontad cellplast nånstans, förutom nån svindyr blå variant. Byggmax har nån variant med 1 veckas leveranstid och inte speciellt billig heller, 65:-/m2 för 50mm.

Jag köpte sundolitts grundskiva G80 = spontade kanter.
Betalade inte mer än runt 40-50kr/m2 för 70mm tjocklek genom en lokal återförsäljare.
Lätt att jobba med oxå, rekommenderas.
 
Skulle ju kunna köpa en 50mm-skiva och en 30mm-skiva annars och på så sätt få 80mm utan att behöva jaga spontad cellplast, kostnad ungefär 55:-/m2. Känns som en helt okej lösning för att slippa regla upp och säkert lika bra isolering som en 95mm glasull-skiva.
Läste nånstans att jag inte behöver vindpapp utanpå cellplasten, stämmer det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.