Disclaimer: Jag har ingen koll på detta.

Men det låter lite häftigt med Simons 300' för elinstallationen. Om vi lite generöst antar att du behöver 100 uttag, 30 strömbrytare, 150 dosor, 1 mil FK, 2 km VP-rör och 100 moduler automatsäkringar etc. Uttag ca 200 kr/st, strömbrytare 100 kr/st, dosor 50 kr/st, FK 5 kr/m, rör 10 kr/m, 150 kr/modul. 20' + 3' + 7,5' + 50' + 20' + 15' = 115' för materialet. 600 kr/tim * 200 timmar = 120' för arbetet. Men då pratar vi en mycket stor installation med hyfsat materialpåslag för elektrikern. Det borde väl gå att klara sig med 100' för elen i ett litet hus?

Man kan lätt lägga 300' på ett kök. Det rakt motsatta alternativet om man bor i närheten av storstäderna är att köpa ett nyare begagnat kök. Ibland säljs helt nya kök som den som flyttar in helt enkelt inte gillar för en spottstyver. Kolla vad man får på blocket för 10 000 kr.
 
300 ja jisses vad dyrt - är det guld i de sladdarna eller? har inte för avsikt att elektrifiera huset i den teknikfreakmiljö som oftast kännetecknar nybyggare och tror hoppas att jag ska kunna åstadkomma lika billigt arbete som min guru här på forumet.
 
Vi håller precis på och färdigställer en liknande byggnad (8x12 m i 1.5-plan med förhöjt väggliv) och kommer att landa på ca 850 000 kr totalt. Då har vi utfört nästan allt arbete själva och med hjälp av familj/vänner (förutom elen). Vi har även varit väldigt aktiva på Blocket (köpte t ex nya Elit Extreme-fönster till hela bygget för halva priset pga ett bygge som inte blev av). Vår kostnad för elinstallationerna blev ca 150 000 kr.
 
Samtidigt så ska kanske man inte skall räkna med att göra precis allt själv om man vill försöka komma in i huset på utsatt tid. Risken är att man går in i väggen. Personligen så har jag haft en förmåga att spara alla svåra och tråkiga moment till sist. Tillslut står man där med bara tråkiga och svåra eller jobbiga måsten som gör att man inte riktigt orkar och då är det lätt att man ställer sig och tittar på utsikten långa stunder med ett påklistrat leende på läpparna och undrar vad man håller på med. Jag har åandra sidan alltid varit en "jag gör det sen kille"....:) och då blir det lätt så....

Så ta med i kalkylen en summa för betald arbetskraft som du hellre kan se som bonus om du ej behöver den så kanske det rent av känns lättare att jobba på egen hand.

Annars så tycker jag också att kalkylen är väl snäv prismässigt. Här där jag bor kostar ett lass singel ca 2500 kr inkl utkörning. Till grunden lär du behöva många lass av både mackadam och kappilärbrytande som jag inte hittade i kalkylen. Men om du hade grävare i familjen så kanske det inte är något att oroa sig för.
 
Var får du tag på gipsskivor för 26kr st?
 
Det är väll kvm pris
 
kommentarer budgeten - fint gjord utifrån detaljer för bygget som vissa säkert är för högt prissätta och vissa poster glömda som vanligt..men ser mer välgenomtänkt än många jag sett hittills på detta forum

hittade en byggbudget som ett företag hade som grund för alla poster att tänka på som finns därhemma - men utifrån den så som mycket riktigt tidigare påpekades så är ju en del av markarbetet inte med avseende allt av dränering mm, men även kostnader för att driva projektet i form av byggel, byggbod, maskiner mm som en del kanske kan sälja efteråt - för egen del är jag mest bekymrad över den totala kostnaden för markarbetet då priset på det är mest lömskt beroende på vad man hittar där under processen..

att tänka igenom säkert byggande är av vikt genom att följa upp de krav som ställs via kontrollplanen och härigenom kan man se tilläggsposter av konsulthjälp som kommer krävas som kanske inte är tänkt på vid ett ogenomtänkt byggande där riskhantering inte ingår i processen
 
Jag har gjort precis som du, och håller nu på med grunden.
Jag är en av dom som tror att allt är möjligt sålänge man inte börjar sväva iväg gällande vad man vill ha, istället för vad man behöver ha.

Jag kan lägga upp min kalkyl när jag sitter på min dator hemma, så kan du kolla på den.

När jag har räknat, har jag räknat på byggmax priser +20%, för att få lite svinn inräknat.
Sen gick jag till ett par bygghandlar, och frågade vad dom kunde ge för pris om jag köpte "allt" material hos dom.
Jag blev erbjuden 20% rabatt hos en stor handlare, fria hemleveranser, fri kapning av allt material.
Med dom priserna kom jag en bit under byggmax men får en kvalite av en annan klass.

Men jag nöjde mig inte där, när jag ska ha dyrt material, ex,material till grunden+golvvärmen skickade jag offertförfrågan till en lev. jag hittade på nätet.
Skickade den offerten där allt material var specat till en annan lev. som då var tvungen att ge mig lägre pris.
Sedan skickade jag den till min lev. som då var tvungen att ge lägre pris än den innan.
På så sätt ligger jag plus 18% på grundmaterialposten.

Som sagt jag har nyligen börjat med grunden iso. osv. Så om min kalkyl kommer klaffa eller inte är för tidigt att svara på.
Jag vet att mycket inte är med i posterna, smågrejjer som man inte tänker på.

Men i slutändan tror jag att vad man vill och vad man behöver gör skillnaden på om en kalkyl klaffar eller ej.
 
Om du lägger ner en helgs arbete i budgeten kan du få en kalkyl som stämmer grymt bra.

Det är bara att mängda upp allt material, lägg på spill. För ner i ett Exelark som du gjort fast mer uppspec. Skicka till Bygghandel och låt dom prissätta allt.

Om ni hade grävare kan ni göra det jobbet själv, Utvändig VA mm som du kanske känner svårigheter att prisa kan du ta in offert på, be dom separera material mot arbetstimmar, vore bra om du fick dom att specificera materialet vilket brukar vara svårt. Kör samma med VS, El, Vent,

Har du gjort detta så kommer du ha en hållbar kalkyl för bygget. sen skall även Bygglov, bygghandlingar, KA mm in i de administrativa.

Återkomm med hur det går!
 
Mikael_L
Du har en högre budget än vad vi satt på vårt nybygge, så den måste ju fungera ... :)

Jag kan bara hålla med om vad de flesta skriver.
Det blir mer än vad man tror.
Spillet är större än vad man tror.
MrTim har helt rätt, när bygget siktar på budget får man aldrig börja krydda på med högre standard - någonstans, då spricker det direkt, utan tvärtom jaga hela tiden det lite enklare.

Jag hittar ingen post för isolering i taket?

Fråga din elektriker vad han tror det ska kosta om ni håller er till "svensk standard" inte ett dugg utöver detta. Jag anser att ni bör kunna komma något under 100'.

Du har garanterat glömt en massa smått, en plåt här, ett spikbleck där, lite karmskruv osv osv. Detta kommer absolut upp i kostnad med fem siffror innan du är klar, dvs 10.000 - 90.000:-.
Jag köpte nyss två begagnade dörrar för att sätta i garaget samt troligen på huset, karmhyslorna + skruven gick på nästan lika mycket som dörrarna ... :x
(Ja, dörrarna var billiga ;))

Spillet på allt material blir ca (minst!?) 10%. Så räkna upp alla detaljräknade poster med 10% generellt.

Försök hitta en del material på blocket eller likn, så skapar ni lite trevligt spelrum i budgeten.
Vi har köpt beggat kök, garageport, dörrar, trappa och takpannorna på garaget som exempel (takpannorna var nog ett dumt val när man räknar in alla idiotisk last och frakttid osv).

Försök hitta tillfällen och erbjudanden.
Vi köpte alla fönster vid en lågsäsongskampanj och sparade ca 20-30' där.

Och håll stenhårt i pengarna.
Ni får aldrig glida iväg. Finns det vitt 15x15 standard-kakel för 49:-/kvm så är det som gäller, punkt!
:D
 
Nu när stommen är påbörjad får man höra från allt och alla att "just det" är en sådan grej man inte kan tumma på.
Det kan inte vara laminat, utan skall vara parkett,
Det kan inte vara jula-brytare, måste vara elko.
Man måste ha FTX system, inte bara FT.
Fönster måste vara u-värde 0,9, inte 1,1.
Det måste vara brunimp.trall, inte grön det är inget bra.
osv osv.

Men jag vet att jag klarar av att leva med jula brytare, jag gör ju det idag, och har gjort det dom senaste 5åren.
Jag vaknar inte mitt i natten med ångest över att min brytare inte har en glasram med elkologotyp, som lyser blått när mörket infinner sig:)

Men inte sagt att jag förunnar folk som är av en annan åsikt, jag klarar mig utan men respekterar folk som väljer annorlunda.


Har bokat in en utlandsresa 2mån efter stommen påbörjats, tror det är viktigt att lägga ner då och då i bygget för familjen, så allt man spart försvinner i ett kast d^_^bhaha...skämtåsido
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.