Generellt rekomenderas fast pris på tillbyggnader.
Jag ska bygga till ca 26 kvm och har en firma som har referenser i området samt att det är en bekants bekant s a s.
Jag har tänkt mig ett "budgetpris" (löpande med öppen redovisning) istället för fast då det enligt min erfarenhet nästan alltid blir billigare.
Vad är era synpunkter i ämnet?
 
blir ju nästan aldrig billigare med löpande.. är det löpande så kan det ta evigheter, snickarna känner ingen stress och har du otur så behöver dom "fytlla timmarna" . sen har du ett fast pris så får du inga överraskningar...
 
En risk med fast pris är att firman tar till i överkant "för säkerhets skull". För min del är dock tryggheten med ett fast pris viktig.
Ett alternativ skulle vara att skriva avtal om ungefärligt pris. Det får överskridas med max 15 %.
 
Ja, jag är själv hantverkare så min erfarenhet är just den, med fast pris lite dyrare.
 
Klart som fan att man måste lägga till lite extra om kunden vill ha fast pris. Eller så får man räkna med att det kan komma tillägg och då blir det dyrt.
 
Ja, och då förstår jag inte att typ Villägarna m fl rekomenderar att man ska ta fast pris!
 
Om man litar på hantverkaren så kan man köra löpande, men man kan bli ordentligt blåst om man har otur. Om dom skulle göra fel med fastpris så får dom stå för kostnaden, skulle det vara löpande får du stå för notan. Du har större säkerhet vid fastpris, fast firman tar en större risk därav lite högre pris.
 
Ja, jag tycker typ Vilaägarna kan vara lite tydligare med sådant så folk förstår.
 
Henri skrev:
En risk med fast pris är att firman tar till i överkant "för säkerhets skull". För min del är dock tryggheten med ett fast pris viktig.
Ett alternativ skulle vara att skriva avtal om ungefärligt pris. Det får överskridas med max 15 %.
Någon liten marginal för oförutsett får man räkna med. Men det viktiga är att du tar in priser från flera olika, och anbudslämnarna vet att det finns konkurrenter. Då måste de verkligen tänka igenom och kan inte bara hugga till med någonting. Om du begår misstaget att först anlita en firma, och sedan ta in ett fast pris, då kommer de att lägga på rejält för det oförutsedda. Då blir det säkert billigare med rörligt.

Att be om ett ungefärligt pris i samma situation ger samma resultat, fast med ett 13% lägre pris, så att det lagom kan överskidas med 15%.
 
Tillbyggnader som projekt innehåller alltid stora risker för oväntade saker. Jag är ganska övertygad om att om du anlitar en hantverkare med gott rykte, goda referenser, då blir ett rörligt pris billigare. En sådan hantverkare kan du lita på att han inte saltar sina timrapporter, och den hantverkaren har inget behov av att fylla sina timmar osv.

Om man dessutom överväger att försöka göra en del själv också, så blir det struligare vid fastpris, vilket avdrag skall det egna arbetet ge? Om det är rörligt så är det helt enkelt ett antal timmar som hantverkaren inte behöver göra för att du har gjort det redan.
 
Redigerat:
Mikael_L
Jag tycker precis som hempularen och Matti_75.

Dvs, det handlar 100% om att kunna lita på hantverkaren. Vet man att det är en bra kille eller tjej så kör man löpande.
Lättast och enklast för båda parter också.

Men vet man inte riktigt vem man har att göra med blir det lurigare ... :O
 
En risk med fast pris är att man får ett slarvjobb som har stressats igenom och en massa diskussioner om vad som ingår och inte ingår. Jag tror att ett löpande arbete enligt en tidssatt projektplan där man kontinuerligt stämmer av hur man ligger till fungerar bäst. Oförutsedda saker och ändringar lägger man in i projektplanen.

Är man inte bekant med byggprocessen så kollar man med någon som är kunnig att projektplanen är rimlig.
 
Ja, det handlar ju om tillit.

Första gången jag anlitar en hantverkare för ett stort jobb så vill jag generellt sett ha fast pris. För att jag ska vilja ha löpande pris för en hantverkare jag inte känner så ska referenserna vara extremt goda.

Det räcker inte att några jag känner tycker att hantverkaren skött sig bra eller att hantverkaren är bekant till en bekant. Egen erfarenhet säger mig tyvärr att allt för många (långt ifrån alla) utnyttjar det faktum att man kör med löpande.

Det finns dock hantverkare jag anlitat förr och som jag absolut vill anlita på löpande räkning, och litar på.
 
Jag skulle förresten vilja lägga till att jag inte alls är säker på att fast pris verkligen blir dyrare ens med en helt ärlig hantverkare (dock mindre flexibelt).

Det är svårt att estimera jobb och oftast estimerar man för lågt. Givetvis lägger man på en riskmarginal, men vill man ha jobbet kan man inte lägga sig för högt. Lägger man på 15% på sitt estimat så äts det lätt upp vid minsta oförutsedda problem.

Hur många som beställt med ungefärlig prisuppgift, fast löpande fakturering, har fått ett lägre pris än det ungefärliga när allt är klart och hur många har fått ett högre? Min erfarenhet är att priset mycket ofta ligger närmare (eller på) taket än det ungefärliga priset.
 
Ja, nu har vi skrivit kontrakt enl ABS09 och vi kör med löpande. Kommer få byggarnas rabatter på materialet med påslag om 10%. 400 + moms/timme. Känns tryggt då jag har många referenser och en av killarna är en äldre "byggmästare" från samma ort som jag växt upp i.
Kör nog en tråd om arbetet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.