Någon som vaxat soffbord av valnöt eller teak? I vårt fall är bordsytan skadad genom fukt och slitage. Undrar om vaxet kan återställa ojämnheter i ytan eller om det endast bättrar färgen.
Ett alternativ kan vara att i stället slipa bordsytan, tyvärr till en mycket högre kostnad.
 
Varför slipar du inte själv? (jag gissar att den höga kostnaden du refererar till beror på att du hade tänkt leja bort slipningen?)

Den enda kostnaden för detta är ju en handslip för under 1000-lappen. Det går säkert med slipkloss och sandpapper också, men en slipmaskin är alltid bra att ha (om du inte redan äger en sådan?)

Ang. vaxning kan jag tänka mig att det kan fylla ut små ojämnheter, men har du fått ett riktigt jack i bordet är slipning att föredra.

Personligen hade jag nog slipat och oljat om det gäller ett soffbord.
 
Tack för svaret. Just detta soffbord har en upphöjd kant runt större delen av bordet, vilket avsevärt försvårar en slipning. Även i övrigt är jag osäker på att få till ett bra resultat. Jag har fått ett kostnadsförslag på 1.600:- för slipningen. Kan det vara rätt pris?
Då jag är tveksam till att betala så mycket funderer jag på att först pröva med att låta vaxa bordet.
 
Slipning är tämligen omöjligt att misslyckas med om du använder rätt storlek på slippapperet.

Ang. den förhöjda kanten klarar de flesta slipmaskiner av detta. En hyfsad maskin för ändamålet skulle kunna vara följande:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161986237

Den är gjord för att kunna slipa t.ex. dörrspeglar som också har förhöjda kanter och svåråtkomliga hörn. Kostnaden är ju nästan hälften av vad det skulle kosta att leja bort.

Ang. just kostnadsförslaget verkar det väl rimligt tycker jag, men jag hade ändå gjort det själv eftersom det är så pass enkelt. Välj ett mycket fint papper på slutet så kommer du förmodligen att bli nöjd med resultatet.

Blir du inte nöjd är det ju bara att fortsätta slipa lite till... d^_^b

(P.S. Börjar du med vaxningen och inte blir nöjd kommer det att bli jobbigare att slipa eftersom du först måste få bort vaxytan. Slipa och olja själv är mitt råd. Blir du mot förmodan missnöjd är det väl bara att leja bort.)
 
Redigerat:
Hej,
när slipningen väl är avklarad kan du kanske fundera på att olja ytan istället för vax.

Om du ändå bestämmer dig för vax i slutänden skulle jag starkt rekommendera Osmo's Hårdvaxolja. den finns i lagom liten förpackning och ger ett suveränt resultat.

/t
 
Om det är fanér så är det ju inte bara att slipa om om du inte är nöjd, det är heller inte så svårt att gå igenom fanéret.
Man kan ju lägga nytt fanér om det skulle misslyckas men det är både svårare och antagligen dyrare om du lejer bort det.
Men om det är massivt så är det lätt, slipa lika mycket överallt för att undvika gropar.
Tveksam till att vaxen fyller ut några större skador och fuktskadorna kommer nog synas genom vaxet.
 
Man slipar inte fanér.

Jag tror att alla förutsätter att det är ett massivt bord det handlar om...
 
Det är inte ett massivt bord. Proffsen slipar fanér och i detta fall till en kostnad av 1.600:-. Den upphöjda kanten på bordet är dock ett problem vid slipning eftersom det är mycket svårt att få en jämn övergång vid kanten. Av den anledningen kan man tydligen inte räkna med ett helt perfekt reslutat.
 
Klart man slipar fanér, är ju massivt fast mycket tunnare :)
Kanten gör ju att även proffsen måste använda handmaskin istället för långbandare eller dylikt.
Om de inte tar bort kanterna och limmar på nya efteråt, men det är väl kanske inte så troligt.
 
Varför slipar man ett bord?

Jo, oftast har man fått ett jack eller en fläck i bordet. Beträffande fanér kan t.o.m. fläcken ha genomfärgat det tunna lagret om man har otur (lite beroende på vad fläcken består av).

När det gäller repor, jack m.m. i fanéren kan dessa vara så djupa att det inte är möjligt att slipa bort dessa.

Nu beror det ju lite på hur tjock fanéren är, men är det ungefär samma tjocklek som på de möbler som säljs idag hade jag aldrig slipat. ALDRIG! Varken själv eller hos något "proffs". (lämnar de garanti mot genomslipning förresten?)

Även om själva slipningen går bra kommer fanérlagret att ha blivit tunnare och ännu känsligare för repor, jack, osv.

Är det en äldre möbel brukar fanérlagret vara tjockare och då kan det vara lättare. Men jag hade nog tagit mig en ordentlig funderare innan.
 
Redigerat:
Tack för bra synpunkter. Bordet, som är tillverkat på 60-talet, är nu lämnat till verkstad för vaxning. Resultatet avgör om vi senare går vidare med slipning. Den relativt höga kostnaden för en slipning, 1.600:-, är ett problem. Särskilt med tanke på att man inte kan räkna med ett helt perfekt resultat
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.