Mikael_L
Det regleras i boverkets byggregler, BBR. kap 8:35.

Jag har bifogat kapitlet nedan, men utan formatering är det svårläst, så kolla här:
http://www.boverket.se/Global/Webbo...R_15/BBR_avsnitt8_sakerhet_vid_anvandning.pdf

Se även gärna:
http://www.boverket.se/Global/Bygga...nstruktionsregler/BBR_avsnitt_8/avsnitt_8.pdf
och
http://www.norluxfonster.se/img/scaled/BBR2008.pdf

8:35 Glas i byggnader
Glasytor som är oskyddade och så placerade att personer kan komma i kontakt med dem, ska utformas så att risken för personskador begränsas. Glasytor och infästningar ska tåla dynamisk påverkan av en människa. (BFS 2008:6).
Allmänt råd
Provningsmetod för motstånd mot tung stöt och klassindelning finns i SS-EN 12600. (BFS 2008:6).
8:351 Skydd mot sammanstötning
Stora glasytor i dörrar samt glasytor som kan förväxlas med dörrar eller öpp-ningar ska vara tydligt markerade. (BFS 2008:6).
Allmänt råd
Markeringarna bör avvika mot bakgrunden och vara synliga för både stående och sittande personer. (BFS 2008:6).
8:352 Skydd mot fall genom glas
Om nivåskillnaden från glasytans underkant till golvet eller marken utanför är större än 2,0 meter ska glasytor utformas så att risken att falla genom glasytan begränsas. (BFS 2008:6).
Allmänt råd
Laminerat säkerhetsglas enligt avsnitt 8:353 bör användas. Alternativt kan räcke fungera som skydd. (BFS 2008:6).
8:353 Skydd mot skärskador
Glasytor ska utformas så att risken för skärskador begränsas. (BFS 2008:6).
Allmänt råd
Termiskt härdat säkerhetsglas enligt SS-EN 12150-2, som klarar lägst klass 1(C)2 eller laminerat säkerhetsglas enligt SS-EN 14449 som klarar lägst klass 2(B)2 enligt SS-EN 12600 bör användas i:
– glasräcken,
– glasytor i entréer och kommunikationsutrymmen om avståndet från glasytans underkant till golvet eller marken är mindre än 1,5 meter,
– glasytor i enskilda bostadslägenheter om avståndet från glasytans underkant till golvet eller marken är mindre än 0,6 meter,
– glasytor i andra utrymmen där barn kan vistas än bostäder om av-ståndet från glasytans underkant till golvet eller marken är mindre än 0,8 meter. Glasytor i dörrar i skolor och förskolor bör dock ha härdat eller laminerat glas om avståndet från glasytans underkant till golvet eller mark-en är mindre än 1,5 meter.
I de fall en dörr eller ett parti glasas med små rutor kan glas som inte klassas som säkerhetsglas användas. (BFS 2008:6).
 
En leverantör av fönster jag fått offert av sa att det inte var ett krav i bostadshus, utan bara i offentliga lokaler.
Stämmer detta?
 
Mikael_L
Läs BBR!
Alla byggnader har vissa krav på glas.
Offentliga lokaler har ännu högre krav.
 
Mikael_L skrev:
Läs BBR!
Alla byggnader har vissa krav på glas.
Offentliga lokaler har ännu högre krav.
Jag har läst och blir inte riktigt klok eftersom det står bör.
Sen har det skrivits här på forumet som jag tolkat som skall.
Gissar att det bara är en rekommendation, men skulle vilja ha det bekräftat.
Någon som vet vad som gäller?
 
Bör ska man tolka som skall OM man inte kan göra en annan lösning som klarar samma bör-krav. Vidare så kan man säga att uppfyller man bör-kraven så har man gjort vad man kan för att göra rätt och kan i bli klandrad för fel.
 
Varför skriver de då bör.
Och i så fall betyder det att fönsterleverantören inte har koll på vad som gäller för sitt eget specialområde!?
Jag får hela tiden olika svar beroende på vem jag frågar känns det som.
(Egentligen skulle jag kunna sätta vanliga glas, för det duger åt mig, men vad händer då om jag säljer villan om fem år och det inte är gjort enligt normerna.)
 
Skriver man Skall då finns det inga alternativ. Skriver man Bör kan man göra på annat sätt som är lika bra eller bättre.

En liknelse som målar lite på bör och skall. Ta en solpanel. Om det skulle finnas regler som säger hur dessa skall se ut kan det bli på följande vis.
1. Solfångaren Skall vara svart. Ska man då tillverka en solfångare enligt reglerna så måste den vara svart. Har man en annan lösning som är bättre och gör på det bättre viset följer den inte reglerna.
2. Solfångaren Bör vara svart. Då kan man som tillverkare göra en röd eller i silver eller vad man vill som man har lyckats göra bättre än just svart. Solfångaren följer då reglerna ändå eftersom funktionen är bättre.
 
Då tror jag att jag förstår.
Det innebär att den offert jag fått på fönster samt det uttalande de gjort inte stämmer.
Då går den leverantören bort.
Tack!
 
Som tillägg också för att röra till det också. Står det bör kan man även göra avsteg, dvs frångå reglerna om man kan motivera.
Säg att det står att det bör vara härdat glas i fönster ner till golv. Dock är detta fönster monterat på ett ställe där ingen eller få kommer att röra sig, dvs risken är minimal att man skulle kunna ramla mot rutan eller liknande. Då kan man frångå reglerna. Det blir ett avsteg helt enkelt.
 
Har hittat denna beskrivning på Fönsterbolagets hemsida. Här säger de att det gäller vid Nybyggnation. Om det hade gällt alla situationer så hade rimligtvis icke härdade låga fönster försvunnit från marknaden. Så de funkar vid enbart fönsterbyte så kärnpunkten är: Räknas en utbyggnad som nybyggnation eller ombyggnation.

Måste man ha härdat eller laminerat glas i stora fönster och fönsterdörrar?
Vid nybyggnation, som kräver bygglov, har byggherren ansvaret för val av glastyp. Från den 1 juli 2009 gäller nya regler enligt Boverket. I Regelsamlingen för byggande, BBR, ställs kravet på härdat eller laminerat glas i bostäder om avståndet från glasytans underkant till golvet eller marken är mindre än 0,6 meter. Glasytor ska utformas så att risken för skärskador begränsas. Fönstertillverkaren eller Fönsterbolaget ansvarar inte för detta val av glas. Det ligger på beställaren att avgöra.
 
Oj, har missat att diskussionen fortsatt.

Min aktuella tillbyggnad är bygglovspliktig och ska enligt beskrivningen ovan ha säkerhetsglas.

Frågan som kvarstår är om det är jag (som nu besitter kunskapen) som är ansvarig. Bygget är klart och det sitter inget säkerhetsglas i fönstren.
/Joel
 
Ja om du är byggherre så är det du som är ansvarig. Du skall kontrollera vad som ingår i leveransen
 
Jerydh
Om glaset innebär problem för ditt slutbevis kanske det finns någon form av film att montera på insidan av glaset för att det ska uppnå kraven. Jag tänker mig modell solfilm fast kanske utan toning. Kontakta några solskyddsföretag och se om dom kan hjälpa dig.
 
Splitterskyddsfilm heter det. Ger samma klassning som laminerat glas om man väljer tjockare film.
 
Vi har skippat slutbesiktning så det är väl snarare en framtida fråga, vid en eventuell försäljning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.