Då är jag i färd med att börja dra elen från solcellsregulatorn. Till kvadratstorleken har jag använt mig av en kalkylator som räknar ut rätt dimension med tanke på uttag.

Jag kommer dra all el med vanlig RKUB 4-6mm2 bakom listerna. Till min hjälp har jag en multimeter med diodtest som gör att jag kan kolla alla lampor (så att plus hamnar på plus och vise versa), för att i slutändan dubbelkolla på det vanliga sättet med multimetern ca +12v.


Hur gör jag sen när jag skall koppla in batteriet och solcellspanelen? Spelar det någon roll i vilken ordning jag gör det? Min tanke:

1. All el dras direkt från regulatorn.
2. Batteriet kopplas in.
3. Solcellen kopplas in.

Ska jag koppla på plus eller minus först när det kommer till batteriet och solcellen?


Är det något annat jag verkligen bör tänka på?
:rolleyes:

Hälsningar
Christian


 
Slänger med en bild på regulatorn utifall det skulle vara intressant.

Panelen ligger på 150w.


/Christian
 
  • DSC00656.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ordningen på plus och minus spelar roll mest när det gäller fordon där ena polen är ansluten till chassit. Om du lossar minuspolen först är det minst risk att kortsluta batteriet med blocknyckeln. Eftersom stugan inte är elektriskt ledande och ingen pol är ansluten till stugan så spelar det ingen roll.

Ordningen på batteri och solpanel spelar inte heller någon roll. Se bara till att inte kortsluta något.

Erik
 
Regulatorn var väldans pedagogiskt utformad, så där kan du inte göra fel. Håller med Avemo, såvida det inte står något annat om inkopplingsordningen i manualen.
 
Tack för länken. Om jag har förstått det hela rätt så skall varje förgrening säkras upp på pluskabeln? Det lät ju väldigt overkill?? En mellan batteriet och regulatorn, ev efter reggen kan jag förstå bättre.


/C
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.