Jag funderar på hur mäklarna går tillväga när de tar de här bilderna från ovan. Det var två hus till salu på vår gata nyligen och båda hade bilder som var tagna uppifrån. Det såg ut som om mäklaren hade klättrat upp på taket i grannhuset och tagit bilden. Har inte kvar de bilderna, men här är en annan bild som är lite så (fast det här är ett 1-planshus så bilden behövde inte tas lika högt ifrån).

Är det någon som vet hur de gör?
 
  • bildfranovan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns teleskopiska kamera hållare som man kan skicka upp ett par meter har jag sett.
 
Jag gissar på foto med radiostyrd helikopter. Jag har inte tillräckligt med poäng för att posta länkar, men googla på helikopterfoto och klicka på första länken för exempel på ett företag som utför denna typ av jobb.
 
Det finns även några firmor, som åker omkring och fotograferar åt mäklarna från en radiostyrd luftballong(zeppelinare).
 
Finns "master" som går att fästa på dragkroken.
 
Mikael_L
http://die-luftbild-agentur.de/?Luftbildfotografie:Technik

http://www.blocket.se/kristianstad/Mastfoto__teleskopmast__flygfoto__maklarfoto_24100756.htm

Igår såg jag en som fotograferade hus med något som liknade den i blocketannonsen, men den hade en stor trefot och stod för sig själv mao.
Mäklaren (antar jag) hade fjärr till kameran och brände av en radda med bilder med en liten vridning av masten mellan varje bild.

Men den masten var inte hög nog för att åstadkomma en sån bild som du länkade in.


och ännu en:
http://www.halmstadflygfoto.se/FM157-2.htm
 
Redigerat:
raveper skrev:
Det finns teleskopiska kamera hållare som man kan skicka upp ett par meter har jag sett.
Jag var med när vårt hus fotades inför visningen och han använde precis som du säger en teleskop stav med avtryckare vid handtaget. Såg ut precis så där trots att vägen sluttar svagt ifrån huset... ;)
 
Aha, det är så de gör. Tack! Vi hade vilda spekulationer kring frukostbordet, för vi har aldrig sett hur de gör. Det där med radiostyrd zeppelinare som flyger och fotograferar låter nästan som olaga intrång eller vad det heter. Man vill ju inte ha en sån där flygandes över tomten och smygfotografera.
 
Har även sett fotografer använda en rejäl trappstege för att komma upp en bit. Blir inte lika högt som denna bild, men ger ändå en viss känsla av att man ser huset/tomten från ovan.
 
de jag vet är att dom använder rc helikopter, sen har dom säkert fler sätt.
 
Snikvarianten är att köra med självutlösare, kasta allt vad man orkar och hoppas på det bästa. Öva några gånger först och se till att kameran landar på något billigt, själv brukar jag använda husets studsmatta som nedslagsplats.
 
  • Haha
Modig
  • Laddar…
Mikael_L
pbengtsson skrev:
Snikvarianten är att köra med självutlösare, kasta allt vad man orkar och hoppas på det bästa. Öva några gånger först och se till att kameran landar på något billigt, själv brukar jag använda husets studsmatta som nedslagsplats.
*asg*
:D :D :D :D :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.