Hej,

En nyligen uppnängd tavla rasade ner och slog bort ett vägguttag. När jag tittar in i hålet känner jag mig något orolig.
Plåtdosan är rostig, dessutom är metalldelarna på uttaget rostiga.
Jag har knappt bott här i ett år och blir lite bekymrad. Min förhoppning är att någon skall skriva att "det är normalt".
Vid tidigare tillfälle har jag även uppmärksammat att listen "av obs" vid samma yttervägg (södersida) inte är snustorr. På utsidan av hustet finns en hel del sprickor i putsen, speciellt finns det en utstickande sockel (plan på ovansidan) ca 2-3 dm nedanför uttaget - denna planerar jag fixa i sommar. Jag har svårt för att tänka mig att fukten skulle komma uppifrån.
Kommentarer välkommnas.
 
  • rost.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • rost2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att det är rost i dosan är ingen större fara, tycker du att det är fult så kan du ju alltid måla på med hammarlack :)
Men, om metalldelarna i elapparaterna rostar så kan det bli glapp i kontaktytorna och det kan bli riktigt ödestigert med kabelbrand och div annat så dessa uttag, brytare osv bör du byta.
Eldragningarna är ju inte så överdrivet gamla om man ser tillbilderna, plaströr och jordtråd så dessa grejer är nog inga problem att behålla men du bör om du inte har montera en jordfelsbrytare i centralen också.

Vad gäller fasaden/ytterväggen så vet jag inget om hur man fixar med sånt för att tvinga bort fukten men el jobbar jag med.
 
Hur luktar det om du luktar runt dosan och golvlisterna?
 
Hej,
Nix, Ingen konstig doft. Det är i själva verket vardagsrummet det handlar om. Där jag lagt massivt trägolv. Tidigare har jag inte sett några funktindikationer. Dock har jag hela tidan varit fullt medveten om att det finns fukt i källaren. Golvplan är ca 50 cm ovanför markplan.
 
Fuktvandring i gamla stenhus är normalt. Det kan ju eventuellt vara så att väggarna är målade med en för tät färg och därmed inte släpper ut fukten. Fukten stannar då kvar i stenmaterialet.

Konsekvensen av detta brukar bli puts-/färgsläpp efter ett tag, samt mögel på organiska material. En annan konsekvens kan säkerligen bli rost i metall som finns i väggen (t.ex. i denna dosa).

Du skulle kunna utreda vad det är för färg som sitter där idag och ev. byta ut mot silikatfärg (som andas). Detta innebär dock att befintlig färg måste avlägsnas.

Ta ett snack med en målare och gör en fuktmätning i väggen (fuktmätare finns att köpa lite här och där).
 
Redigerat:
Hej och tack. Ännu har ingen skrivit att elen måste dras om och att det massiva trägolvet kommer förstöras.
Angående målning så är jag ganska säker på att det är en silikatfärg redan. Skall dubbelkolla färgburkarna som i källen som sälgaren lämande efter sig.
Huest blev besiktigat två gånger, en gång av säljaren och en gång av mig.
 
Köp en fuktmätare och mät i väggarna och på andra ställen du är är tveksam över.

Det är nog det enda sättet att ta reda på om det finns några risker för anslutande konstruktioner.
 
Aleksandar skrev:
På utsidan av hustet finns en hel del sprickor i putsen
kan vara en förklaring varför väggen blir något fuktig fex under kalla och regniga årstider
 
Tack igen, ska kontrollera med fuktmätare vid tillfälle.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.