Fick en jäkla chock... kollade med Eon för inkoppling av el... va visst nått nytt, vi hade över 200 m till nån mätstation... så trots att elstolpen står 1m från tomten ska dom ha 66 000 kr....... kan detta va rimligt...hmm
 
Är det 66 000 i total ansutningsavgift, eller är det bara för kabeldragningen?
 
Det är kostnaden för att få ansluta sig till elnätet, max huvudsäkring 25A.
I det priset ingår vad som nu kan tänkas behövas för att få fram spänning till anslutningspunkten.
I TS fall innebär det en säkringslåda samt några meter kabel in till fasaden, i andra fall kan det innebära högspänningsledning, transformator mm. mm. som egentligen kan kosta några hundra tusen.
 
OM det är den totala kostnaden som är 66 000, så ingår ju i anslutningskostnaden också att man "köper in sig" i hela det lokala nätet, dvs det skall täcka fastighetens "andel av totalkostnaden" för hela elnätet i kommunen (eller tom. stamnätet?).
 
Hemmakatten
Vi fick betala 50' år 2005 för indragning av el. Priset var exklusive grävning på vår tomt (250m) men inklusive kablar och inkoppling.
 
Jag hade sån tur att jag ansökte om inkoppling precis för 1 juni i fjol. Därför klarar jag mig med ca 18000. Hade jag varit någon vecka senare hade det kostat det dubbla.

Det enda jag får rent fysiskt är ca 10 meter kabel och själva jobbet med att koppla in kabeln; högst en timmes jobb. Resten är bara "avgift" till EON.
 
har kollat och det verkar som att det ligger på de nivåerna idag.. så det är bara att pynta upp...
 
Vi betalar 26 000 för anslutningen i Gävle...

Han jag pratade med beklagade sig om att det var dyrt utan att jag ens tagit upp det. Fick höra på en gång hur mycket kostnader dom hade haft med allt innan jag fick min anslutning :D
 
Jevla priser..
För 5 år sen betalade vi "bara" några tusen för att dra in elen till nytt hus.. Kabel låg fördragen fram till tomtgräns så det enda dom behövde göra var att gräva och dra kabeln 5 meter till huset och koppla in den i skåpet..
 
Någon skall ju betala vad "fördragningen" kostade också.
 
-MH- skrev:
Någon skall ju betala vad "fördragningen" kostade också.
Hos oss gjordes det av han och hon som styckade av sin tomt till ett antal mindre och byggde en väg.. Antagligen var det bakat i tomtpriset men tomten var ändå jedra billig.
 
Jag tror inte det normalt är inbakat i tomtpriset, därför kostar det då mer.
 
Det är tyvärr dyrt att bygga elnät. När det väl är byggt är det ganska billigt. Men för varje ny kund måste man se till att kapaciteten är tillräcklig, antingen genom att man byggde nätet för stort från början eller genom man förstärker nätet. Oavsett vilket så kostar det pengar. Att grannen redan har en kabel spelar då inte så stor roll. Men det extra grävarbetet sparas in varför det ska ingå i schablonen att en viss % av alla nyanslutningar inte behöver någon grävning utom på tomten. Allt det här har man räknat på.

Saken är den att kablar begränsas av spänningsfallet. Ökar man avståndet från 200 m till 400 m behöver kabeln vara dubbelt så kraftig och dubbelt så lång. Det gör att den blir fyra gånger så dyr.

Det är därför myndigheten kommit fram till att man ska räkna avståndet till transformatorn som grund för priset. Det är den enklaste metoden som inte ger helt slumpmässiga priser och kan övervakas av myndigheterna.

Man kan bygga billigare elnät om man optimerar för bostäder, något som är vanligt i nordamerika, men man kan då inte använda samma elnät till industrier.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.