Hej!


Jag har precis lagt klinkers på mitt källargolv. Väldigt snyggt och lätt att städa, men samtidigt relativt kallt om fötterna. Jag funderar på att lägga ut en eller två mattor på golvet, men vet inte om man kan använda vanliga vardagsrumsmattor eller om jag behöver ha någon matta som kan släppa igenom fukt?

Mvh
Martin
 
Är nog snarare så att du får vädra/torka mattorna med jämna mellanrum, tror inte det finns speciella mattor för ändamålet.
 
Borde väl finnas någon slags genomsläpplig matta eller något slags ventilerat skikt man kan lägga under mattan?
 
Har du det så fuktigt i källaren då?

Vad jag vet har folk oftast vanliga mattor i källaren.

I våtrum i källare och i vår "bastu- och duschfriggebod" har folk i vår familj haft sådana där trasmattor av plast, de är väl inte så trendiga nuförtiden men tål ju vatten och smuts bättre än vanliga tygmattor. Kanske kan vara något?

Eller skaffa en billig matta som du kan kasta om den blir sunkig?
 
Det är bara att testa. Skulle det finnas fukt så ser du det ganska snabbt på mattans undersida.
Har haft matta i ett förråd med omålat betonggolv utan problem. Det var gamla trasmattor så det var säkerligen blandat material i dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.