Hej
Jag håller på och ska gräva hål för färdiga plintar till mitt trädäck. Jag testade att gräva lite igår och grävde ett hål som är 45cm djupt och märkte att jag har mellan 5 och 10cm lera i hålet. Räcker det med en 50cm plint då? Tänkte gräva ungefär 10cm till och fylla uppmed tio cm singel eller makadam som packas.
Vad tror ni?
 
Lera är lurigt har jag hört. Har du kollat vilket djup är frostfritt där du bor? Ev så kan man också isolera plintarna mot tjälen.

Mvh//Janne
 
Gräv ner till tjälfritt. Lägg ner en markduk(så att gruset och leran inte blandar sig), fyll på med singel/grus till lämplig höjd och packa. Lägg sedan ner en trädgårdsplatta som du ställer plinten på. Lite omständigt men det lär hålla för det mesta.
 
Färdiga plintar är trots allt lite Kalle Anka. Gräv 60-90 cm beroende på var i Sverige du är.
Grovbetong, gjutrör, armering och plattjärn. Då bygger man en konstruktion som håller.
 
Eller låt bli att gräva! Ställ däcket på betong plattor t.ex. 40x40 cm. Sen kan det hända att du får justera med kilar efter varje vinter. Men det tar bara en timma.
Skulle du bygga altan = gräv.
 
Jag tog en isborr och borrade ner i leran ca 1.20 m satte papprör och gjöt. Ca 20 år sen. Altanen står än idag stabilt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.