Hej.
Jag satt och funderade på att kombinera solvärme med ett annat uppvärmningsaltenativ. Jag har hört att man kombinerar somvärme med t.ex. pellets, ved, fjärrvärme m.m. Men jag funderar på om det finns något alternativ med solvärme och värmepump? Att istället för att ta tillvara på det 2-8 grader kalla vatten nere i berget (bergvärme), leda upp det till värmepumpen och den "alstra" värme genom sin process. Kan man inte istället använda vattnet från solfångaren, leda det direkt till värmepumpen som då får varmt vatten (även under vintern, då en solfångare ger lite värme, antagligen varmare än 2-8 grader?) att proccecera om till varmvatten och leda till ack.tanken. Och under sommarmånaderna leds vattnet från solfångaren direkt till ack.tanken istället.

Antagligen finns väl detta redan men jag har inte sett det? hoppas ni förstår vad jag menar, svara gärna, en god idé tycker jag själv i alla fall. =)

ha det gott
/Jarlmo
 
Jag kör ett sådant system, solfångarna förvärmer brinen till pumpen när solfångaretemperaturen är för låg för att direktmata acken men högre än brine temperaturen. /Morgan
 
Tackar för svar.
Jag läste det som stod på länken Erik, men förstår inte varför man måste ha ett borrhål, kan man inte helt skippa denna dyra process och endast använda sig av solfångaren och värmepumpen? Nu är ju problemet att det kan vara långa perioder utan sol under vinternhalvåret men har läst att solfångarna "fungerar" ändå, bara det att de fungerar dåligt. (förutsättning att man borstar bort eventuell snö från fångarna) Kruxet är kanske att solfångarna inte klarar av att ta hand om och värma upp den så pass kalla vätskan som kommer från från värmepumpen??

Jag ser inte problemet, men borde ju vara ett, annars hade det här redan använts mycket. rätta mig gärna om jag tänker fel! =)

/Christoffer
 
morgannorberg skrev:
Jag kör ett sådant system, solfångarna förvärmer brinen till pumpen när solfångaretemperaturen är för låg för att direktmata acken men högre än brine temperaturen. /Morgan
Med risk för att låta dum, men så säger väl många här inne, men vad är en brinepump? Har googlet men inte hittat något av värde.

/C
 
Det är en viss effekt som kommer från solen till solfångaren. Är det natt eller helt mulet är det en mycket låg sådan. Man kan vidta åtgärder för att öka utbytet, men ingen värmepump i världen kan skapa energi. Du kan aldrig med någon värmepump plocka mer energi ur solfångaren än det som strålar till den från solen. Solvärme kan kombineras med värmepump, men upplägget du beskriver låter inte som ett gångbart koncept.

Erik
 
Brine är vätskan som pumpas mellan borrhål och värmepump. Då kan du gissa vad brinepumpen gör.
 
Du verkar vara aktiv här Erik, kul! =) Självklart kan inte värmepumpen ta mer energi ur solfångaren än den får in, men solfångaren värmer ju upp köldmediet (även om det bara är lite) som kommer från värmepumpen. Då förutsätter jag att det är samma vätska till båda systemen, gångbart? jag vill få det till att vara det =) Men behövs väl ytterligare något uppvärmningssätt (VVB?) under nätter och riktigt mulna dagar och då förlorar man ju lite konceptet. Aja, kul att leka med tanken, allt går ju alltid att effektivisera =)

Då kopplar jag var brinepump är =p tack...

/C
 
hur skulle det funka om man kör en vattenmantlad kamin mot tank och kör brinen genom tanken för att få upp tempen dom kallaste dagarna
iof så om man eldar i kamin behöver kanske inte pumpen gå så mycket men tanken håller väl tempen ett tag
 
Det verkar lite dumt att kyla ner vattnet som du värmet upp? Brinen håller ju en så pass låg temperatur jämfört med vattnet i ack.tanken så kommer nog kyla ner det relativt fort. Jag vet inte, bara en "kvalificerad" gissning. Men något jag tänkt lite på, kan man inte köra brinen genom avloppet på något sätt, där är ju visserligen inte konstant vatten, så går väl inte men...

/C
 
Tänk efter var energin kommer ifrån. Något förenklat kan man säga att berget är en mycket stor ackumulator av solvärme. Berggrunden och grundvattnet håller ungefär årsmedeltemperaturen för orten. Med värmepumpens hjälp kan energin som finns lagrad i marken förädlas till en högre temperatur. Bergvärmepumpen skapar inte energi utan transporterar och förädlar solvärmen som lagrats i marken. Om du kopplar en värmepump till en ackumulatortank kan du öka dess kapacitet genom att en lägre temperatur i tanken blir användbar, men all energi som värmepumpen kan ta ur ackumulatortanken måste återfyllas med kaminen. Alltså blir det ingen vinst jämfört med att elda med ved i kaninen och ha en elradiator med samma effekt som kompressorn i värmepumpen.

Erik
 
men om man kör vattenmantlad kamin mot acctank då? och även värmepumpen det bör väl funka och bli bra?

ok jag är inte så insatt i varesig värmepumpar eller hur värmesystem är uppbygda och fungerar...
jag köpte mitt första hus när jag var 19 med jordvärmepump... enda jag har gjort på 17år är att jag bytte ut den gamla pumpen mot en ny, den var då ca 26år gammal
nästa hus jag köpte satt jag in pellets i och det senaste huset har fjärrvärme
(har kvar alla hus)
 
Visst kan man ha värmepump i samma system som en acktank och vattenmantlad kamin, men det är helt meningslöst att värma värmepumpens förångare med acktanken. För att det skall vara poäng att använda en värmepump måste den kalla sidan värmas av något som man inte betalat för att värma upp. Marken, grundvattnet, utomhusluften eller en sjö till exempel. Värmepumpen kan inte få mer värme ur acktanken än du fyllt på genom att elda i kaminen. Då är det enklare, bättre och billigare att direkt värma huset med acktanken.

Erik
 
Morgan, kan du förklara lite mer hur det är kopplat?
Använder du värmeväxlare där du för över solvärme till brine?
Sitter vx efter borrhålet men innan vp?



morgannorberg skrev:
Jag kör ett sådant system, solfångarna förvärmer brinen till pumpen när solfångaretemperaturen är för låg för att direktmata acken men högre än brine temperaturen. /Morgan
 
ja det vill jag också veta, men då funkar det väl bäst på vår - höst
min felakigta tanke var att höja brinetemp med kanske 1grad genom att låta den passera genom en acctank
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.