Vi har byggt nytt hus och installation av värmepump ingick!

Jag har surrat och spekulerat, om att sätta in frikyla, med rörmokaren innan han ens börjat jobba med sitt i huset!

När han då hade installerat pumpen sa han att han förberett för frikyla och mitt svar var "jamen vad bra"! Han har dock aldrig ringt under tiden å frågat "hur blev det med frikylan, ska du ha det?"

Nu till saken, jag fick en separat faktura av honom på ca 14000:-
Där har han tagit upp bl.a.

Väggkonsol exp kärl 108:-
Expansions kärl 220:-
tryckmätare, 173:-
påfyllnadskoppel LK, 975:-
Köldbärar etanol 25L 450:-
Arbetstid 7tim à 425:- = 2975:-
Service bil 200:-
Milkostnad 4mil à 35:- =140:-
Och massa mer som CU böj och många meter CU Trör, nipplar etc.

Tycker det var en saftig räkning då vi dels inte spikat att han skulle göra det. Och vad jag kan se så har han bara kopplat två extra rör på köldbärar rören från borrhålet, ca en meter per styck med nån enstaka böj. Kan han ha gjort en massa som inte syns? Vad kan man göra för att förbereda för frikyla mer än d två rör jag ser?

Exempel Exp kärl, tryckgivare, köldbärar etanol ingick ju i installationen i övrigt. Rymms ju knappast 25L i 2m 15mm rör!!

Ska givetvis ta hit han å be han förklara precis vad allt på fakturan är men vill ha mer kött på benen!
 
hur stort exp. kärl är det? 25 L =1 dunk.

Tycker priset verkar rimligt, skäll inte på han, alltid bra att ha en VVS kille som man kan ringa när något läcker...
 
12L exp. kärl.
så du tycker inte att 14000 kr är mycket för förberedelse för frikyla då folk kan betala liknande för en fungerande frikyla med fläktkonvektor inräknat?
 
Om det fanns massor med cu-rör på fakturan så innebär det väl att han dragit fram till de ställen där fläktkonvektorerna skall placeras?

Handlar det å andra sidan endast om förberedelser i pannrummet så får du nog be honom förklara ordentligt.
 
måste vara bättre at ta diskutionen med hans som skickat fagkuran än oss på forumet.
 
CarMan skrev:
måste vara bättre at ta diskutionen med hans som skickat fagkuran än oss på forumet.
Anledningen till det är ju att man vill ha lite på fötterna när man pratar med sin hantverkare. Om man inte har någon aning om vad frikyla kostar så är det ju svårt att ta en diskussion med sin röris. Om däremot någon säger att det kostar minst 14 000 så vet man ju att det inte är någon ide att ta en diskussion. Och om någon säger att fet inte bör kosta mer än 2 000. Ja, då vet man ju det. Capice?!
 
Vad det kostar beror ju på vad man gjort.

Rörisen som gjort joet kan ju fysiskt visa var alla rörkopplingar är monterade m.m. så man får en uppfatning om delarna har gåt årt eller ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.