Jag håller på att byta panel och funderar om det vore möjligt att rolla på färgen vid första strykningen innan uppsättning. Det känns som om det skulle sparar massa tid, men jag är lite skeptisk eftersom man vill "jobba in" färgen i träet..

Några jag har pratat med säger att det viktigaste är att man får ett ordentligt lager färg och inte att man behöver "jobba in" den...

Tacksam för erfarenheter och synpunkter...


/Jocke
 
Jag hade inte vågat rolla på färgen. Beror väl lite på vilken typ av färg du använder. Men nej, jag är skeptisk.
 
Jag är också skeptisk till att rolla på fasadfärg. Minns att tidigare försök med sprutmålning av fasader gav dåligt resultat eftersom det är viktigt att i viss utsträckning arbeta in färgen i träet.
 
Dte finns en ny typ av rollerhylsa som är till för att rolla på fasadfärg. Jag lade på färgen med en sådan för att sen efter dra med en pensel.
 
Mikael_L
joje20 skrev:
Några jag har pratat med säger att det viktigaste är att man får ett ordentligt lager färg och inte att man behöver "jobba in" den...
Nu är jag helt klart osäker ... meeen brukar man inte säga tvärtom?

Första lagret tunt och jobba in den bra ...?

Eller gäller det bara vissa sorts färg, slamfärg??
 
Slamfärg och linoljefärg ska definitivt arbetas in. Hur det fungerar med akrylater vet jag inte, de kryper väl inte in i träet hur mycket man än arbetar...
 
Matti_75
Blev det bra och tidsåtgången?
 
Dom målare jag har pratat med ang detta rollar alltid, även fasadfärg men som dom späder lite mer.
Måste väl finnas 100-tals målare här som kan svara hur dom gör.....
 
Den färg som jag ska använda är Nordsjös VX.....
 
Det blev bra, och det gick betydligt fortare då man inte behövde doppa lika många gånger.
 
Svaret är att det går alldeles utmärkt att rolla på färgen, pensla lösa bräder har jag inte sett någon göra på flera år, färgen har egna inträngningsegenskaper så man behöver inte trycka in den..,
 
  • Gilla
bjarne1
  • Laddar…
Matti_75 Det finns en ny typ av rollerhylsa som är till för att rolla på fasadfärg. Jag lade på färgen med en sådan för att sen efter dra med en pensel.
essends skrev:
Svaret är att det går alldeles utmärkt att rolla på färgen, pensla lösa bräder har jag inte sett någon göra på flera år, färgen har egna inträngningsegenskaper så man behöver inte trycka in den..,
Jag skulle välja att göra som Matti och efterdra med en pensel. Går snabbt, väl använd tid.
 
Tack för råden, tvärt kom dom lite för sent... Har precis målat 1200 lpm panel liggande på bock med pensel... Jag vågade inte chansa på roller så det blev en bra fasadpensel...
 
joje20
Då är färgen målad på bästa sätt!
 
Är det typ detta ni pratar om? Jag ska måla om kåken snart med Jotun Demidekk Ultimate. Vore det ett alternativ med roller alltså för att spara tid och armar?

http://www.anza.se/web/Mala_fasaden_pa_halva_tiden.aspx

Om du målar fasaden med roller istället för med pensel slipper du undan med halva arbetstiden. Och resultatet blir, tack vare Anzas specialrollers, minst lika bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.