Hej!

Håller som bäst på att bygga nytt kök i huset.
Huset är från 1909 och vi försöker hålla en gammal stil.
Har dock stött på ett problem när det gäller belysning. Det är lågt till tak som det är (ca 2,19 cm) och vi kommer dessutom sänka taket 28 mm (pga rördragning) plus takpnel så det blir ännu lägre. Ett alternativ är ju spotlights, det känns dock nästan för modernt. Någon som har ngn kul idé om vad man kan ha för belysning?

MHV Mange
 
Det är nog svårt att sätta något annat än infällda spots i taket med tanke på den låga bygghöjden.
Ska du fälla in så är Led det bästa eftersom den inte blir så varm. En armatur som var uppe i en tidigare tråd är denna Barcelona. Den skulle kunna passa in eftersom den inte är så stor och iögonfallande.

Ett annat alternativ är att satsa på väggbelysning kombinerat med arbetsbelysning underskåp.

Det blir lättare att ge tips om du bifogar en ritning på köket
 
20W halogen spot, "möbelspotar"

Kommer ge bäst ljus och är det som passar om du bara har 28mm inf. djup.
 
M
Du känner ingen skillnad på 3 och 20W? Det enda som i mina ögon skulle motivera att sätta möbelspotar istället för LED är priset, men det är ju ganska snabbt intjänat i strömförbrukningen...
 
Du känner garanterat skillnad på på den totala ljusmängden i rummet och färgåtergivningen.

Vad det gäller pay off tiden så är den längre än man tror, och sedan ska du också vara medveten om att LED armaturerna tappar styrka med tiden och alla spotar i rummet kommer inte lysa med samma "sken".
 
Spottar, infällda eller utanpåliggande vita som syns minimalt tror jag att du blir nöjd med. Man behöver mycket ljus i köket och man tittar inte så mycket upp i taket, så jag tror inte att det stör den gamla känslan.
 
total skrev:
Du känner garanterat skillnad på på den totala ljusmängden i rummet och färgåtergivningen.

Vad det gäller pay off tiden så är den längre än man tror, och sedan ska du också vara medveten om att LED armaturerna tappar styrka med tiden och alla spotar i rummet kommer inte lysa med samma "sken".
Alla spottarna kommer inte lysa med samma sken?
 
sken= , samma färg - du ska ha en himla tur eller köpa riktigt bra kvalites LED för att få samma "ljus" från alla spotar.

Lite som fyra nyanser av varmvitt!

Hoppas du förstår hur jag menar, kan försöka hitta bilder annars.

mvh tony
 
Njae, köper man LED från riktiga tillverkare och inte Clas, Jula eller importerar själv så behöver man inte oroa sig för det. Köper man in lite större mängder så är alla LED armaturer i samma leverans i samma sken. Däremot blir det kanske svårt att komplettera upp sina spottar.
 
Jag har fällt in led i mitt kök och blev jätte nöjd.
Sänkte taket med en 45*45 regel och sedan pärlspontpanel ovanpå det.
Köpte mina från NS effektivare energi
 
sken= , samma färg - du ska ha en himla tur eller köpa riktigt bra kvalites LED för att få samma "ljus" från alla spotar.
Man kan fråga efter färgkvalite och stabilitet redovisat enligt SDCM (Standard Deviation of Colour Matching). Det är en skala mellan 1 och 10, ju lägre siffra, desto bättre kvalitet. För inomhus rekommenderar jag 5 eller lägre. Alla har inte detta redovisat men skadar inte att fråga, då vet man vad man får.
 
Har precis samma fråga som TS men vi har farhågor om att LED kommer lysa för kallt. eller har det kommit bättre LED med varmare sken? Vi har "lyktlampor" i våra skomakarelampor och det ljuset är helt underbart.
 
Det har kommit led som är betydligt varmare idag. En del är nästan lika bra som vanliga ljuskällor. Ta en på öppet köp och prova hemma, är du inte nöjd är det ju bara och skicka tillbaka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.