Hej!

Vi har flyttat från ett hus med fjärrvärme till ett med en NIBE 360P frånluftsvärmeväxlare, vilket har gett mig insikten att det inte är så enkelt som man kan inbilla sig att ratta värmen i ett hus med egen värmekälla. Jag kan utan omsvep erkänna att jag är en fullständig nybörjare på detta.

Det har varit konstant rätt kallt i huset, och i synnerhet på nätterna och morgnar då vi har runt 17 grader (19 idag när jag rattat upp vredet ordentligt), och nu har också varmvattnet gått ner till att vara fisljummet. Värmeväxlaren står i läge "Vår/höst", med normal fläkthastighet. Övriga möjligheter till inställningar verkar det inte finnas så många - åtminstonde om man håller sig till de "normala" menyerna. Det är väl mest kurvlutningen jag kommer åt att justera känns det som, och så vredet på framsidan.

Jag vore tacksam om någon med mera erfarenhet skulle kunna ge mig lite tips på vad vi ska göra för att få lite värme i vatten och element.

Så här såg våra värden ut imorse:

1.0 Temp VV-beredare 31.1C
1.1 Temp kompr. givare 32.0C
1.2 Temp elpatrongivare 31.6C
2.0 Framledningstemp 31.3 (43) C
2.1 Kurvlutning 10
2.2 Förskj. värmekurva 0
4.0 Utetemperatur 2.0C
4.1 Utetemperatur medel 3.5C
5.0 Förångningstemp 3.2C
5.1 Avluftstemperatur 8.4C
5.2 Frånluftstemperatur 19.3C
 
Redigerat:
I vår/höst läge är elpatron blockerad så kompressorn räcker helt enkelt inte till, den avger ju bara runt 2kW. Du får ställa den i vinterläge. Det är normalt att en 360 behöver hjälp av elpatronen även vid några plusgrader.
 
NIBE 360P är en frånluftsvärmepump för ventilationssystem typ F (FX), mekanisk frånluft med återvinning. Värmeväxlare för ventilationssystem typ FTX, mekanisk från- och tilluft med återvinning ser ut på ett annat sätt, ofta ett stort aggregat på vinden med ventilationsrör åt många håll. Sedan finns det även värmepumpar för mekanisk från- och tilluft med återvinning, t.ex. NIBE 410P.

Om det är kalla nätter kan innetemp och panntemp t.o.m. sjunka så lågt att även kompressorn automatiskt stängs av för att skydda den, dvs ingen uppvärmning alls. Elpatronerna bör alltid vara aktiverade så länge som det finns risk att utetemp sjunker under ca 6-8 grader (beroende på hus) på natten eller mycket varmvatten behövs.
 
Redigerat:
Tack för svar. Jag har nu satt den på "vinter" få se om det hjälper.

I läge "auto" är det då dygnsmedeltemperatur som styr?
 
Autoläget på 360P är smart. Valet av driftläget sker utifrån tiden dygnstemperaturen över-/underskridit viss temperatur och trendberäkning sker för värmebehovet.

För mer exakt svar eller fler liknande frågor är ofta www.värmepumpsforum.com avdelning 'Frånluftsvärmepumpar' och 'Nibe' ett bra ställe att skriva frågor
 
Idag har vi 55C på varmvattnet, och 22C i huset så det verkar ha hjälpt. Stort tack för det enkla rådet.

Om vi någon gång får ordning på flyttstöket ska jag nog sätta mig in i värmepumpens alla detaljer och finesser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.