Jag har en tomt med hus som är i så dåligt skick att det vore bäst att riva och bygga nytt framför att renovera det. Så jag funderar på att kontakta en arkitekt och få ritningar på ett trähus i ett plan och bygga det själv med hjälp av fästmö, mamma och hennes händige man. Vi vill göra så mycket som möjligt själva för att få ner kostnaderna och kan max bygga 70 kvadrat enligt bygglovsbestämmelserna här. Funderar på att gjuta plintar själv och betala någon för att spika upp stommen. El och VVS gör vi inte heller själva. Har förstått att man kan hitta en del bra material billigt på Blocket som fönster, taktegel, isolering mm. Har en vision om att försöka få tag i ett begagnat trägolv från något hus som ska rivas och sätta in i huset. Vi är inne på Ikea kök och rätt så normal standard i resten av huset, inget speciellt fancy. Vi tänker oss en braskamin som värmekälla. Vad ska vi uppskatta att bygget kan kosta per kvadratmeter? Vi försöker räkna ut hur mycket vi behöver låna till bygget.
 
Sök i denna tråden så ser du flera inlägg om folk som kommit ner i 5-6 tusen kr per kvm, fast då gör man allting själv. Går att komma ner ytterligare om du kan få gratis material, t ex ett gammalt kök som någon bytt, takpannor som du tar ner själv. Fast 5000/kvm är nog minimum.

Arkitekten kostar en del, El måste man ha behörighet för att göra men VVS kan du faktiskt göra själv på ett så enkelt hus.

/Anders
 
Det där med arkitekt, är det för att du ska få ett hus ritat över huvud taget, eller har du väldigt höga krav på huset. Just "arkitekt" rimmar annars dåligt med din i övrigt väldigt strikta budget.
 
VVS överlåter jag hellre till något proffs, annars vill vi göra det mesta själva. Finns det något bra hjälpmedel för att göra en kostnadskalkyl? 6-7000 låter ju överkomligt.
 
Rita själv och läs på här på forumet så kan du göra VVS själv. Skrota arkitekten och rita själv, dessutom en speciell känsla att rita själv. Det som kostar är mantimmar, fundera inte ens på att be någon snickra stommen. Du måste göra _ALLT_ själv.

Sedan tycker jag du skall strunta i att riva brädgolvet om det inte är gratis och i gott skick, spånskiva och parket är inte dyrt. Det du tjänar på är enkla lösningar som du klarar att göra själv. Sluta upp med visioner och börja räkna i Excel. IKEA har ofta billiga grejor i retur/fyndhörnan.

Börja med att rita skisser och göra en plan. För 70 kvm låter det som att 6.6 x 10.2 eller 6 x 10.8 meter yttermått passar bra, ligger nära gyllene snittet i längd / bredd (1.6 ungefär). Sedan föreslår jag kök/storstuga, två sovrum och en toalett/dusch.

Uppvärmning med kamin och elradiatorer passar bra i ett fritidshus.

Blocket tycker jag ofta inte är speciellt lönt när man kollar på priserna. Hornbach och Byggmax har bra priser med andra ställen kan vara lika bra, ring och fråga.

Mitt tips är att du blir överens med familjen om att göra det här, det är trots allt ett stort arbete att bygga ett hus själv. Sedan får ni betrakta detta som ert fritidsnöje de närmaste åren. Gör sedan en tidplan och se till att bli klar i tid. Inget är omöjligt men det krävs en ansträngning att lära sig.

Gör det till ett kvällsnöje att hänga här på forumet och fråga mycket.

/Anders
 
sök kalkyler här i stället - finns en kille som gjorde en bra sammanfattning om priset på skalet där som nog fler än bara jag uppskattar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.