Efter att ha läst hur nöjda de flesta är med sina AM så blir man ju intresserad. Men jag har nog aldrig sett en AM-klippt gräsmatta annat än i reklamfilmer vilka jag givetvis inte riktigt litar på.

Så, någon som har litet bilder på era AM-klippta mattor?
 
Ingen bild, men om jag tittar på de gräsmattor i grannskapet som klipps med AM så ser de ut att vara jämnt och fint klippta, men det är ogräs och mossa ungefär som i andra gräsmattor. Så en sådan där tät smaragdgrön gräsmatta uppstår nog inte enbart av en AM utan även av en del gödning, vattning, moss- och ogräsbekämpning. Eller vänd på det: har man en AM som alltid går på grönbete kan man gödsla oftare än annars.
 
På gården där vi hyrde hus innan så köptes det in en AM. Från att ha varit en normalgräsmatta med en hyfsad mängd mossa i så var gräsmattan efter två somrar (ca 2500 kvm för övrigt) banne mig så gott som mossfri. Väldigt tät och fin. Så, absolut, gräsmattan blir riktigt fin om en AM får gå och klippa den lagom mycket och ofta.

Dock är en AM inget jag skulle få för mig att köpa då den jäveln alltid var i vägen, och man ständigt var tvungen att tänka på vad som lämnades ute på gräsmattan.. Men vill man ha en fin gräsmatta som man tex inte har några utemöbler på, eller vill kunna låta krocketbanan stå kvar någon dag så kan man köpa en AM. Men det är ju min personliga åsikt och har inget med hur gräsmattan blir av en AM.. ;)
 
Efter att jag använt en AM i en säsong så kan jag säga att det är enormt mycket mindre mossa i gräsmattan nu än innan
/Krille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.