Hjälp! Har högtryckstvättat och sedan oljat en stor terrass. Det såg jättefint ut ända tills det torkade - då blev det alldeles vitspräckligt. En kompis hävdar att det beror på att jag oljade när det var för kallt (oljade på kvällen och det gick ner mot nollan i natt). Finns det något jag kan göra? Vill helst inte tvätta allt igen och olja på nytt, men som det är nu är det skitfult...
 
Vad var det för olja är första frågan, andra är hur många dagar efter högtryckstvättningen oljade du. Var det pigmenterad? Isf vilken nyans?
 
Kinesisk träolja (heter Jupex 45 Exklusive), opigmenterad. Målade dagen efter högtryckstvätten. Det var varmt och soligt på dagen, så jag tror att träet var torrt. Om teorin med att det var för kallt stämmer, så att oljan stelnat i stället för att sugas in, kanske det skulle funka att olja en gång till en riktigt varm dag? Eller ha på nåt lösningsmedel?
 
Kanske det, kan också vara så att vatten trängt ut om det funnits nått kvar. Har du en bild på det underlättar det?
 
Lite mörkt nu, försöker ta en bild i morgon. Om det beror på vatten - finns det nåt knep att få det snyggt igen?
 
A
alvinalvin skrev:
Lite mörkt nu, försöker ta en bild i morgon. Om det beror på vatten - finns det nåt knep att få det snyggt igen?

Olja igen.
 
Låter som att fuktfläckar. Testa att olja en liten yta igen efter en lätt avslipning. Om inte det fungerar så får du börja om.
 
Om du oljade på kvällen efter en varm dag och temperaturen sedan föll kraftigt gissar jag att din terass blev dyngblöt av dagg senare på kvällen och natten såvida du inte har tak över den. Skulle tro att det är ogjort arbete och bara att göra om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.