Kan man inte bara drevs med ull utan en massa latex och bottenlister?
Menar att man lägger en drevremsa ute och en till inne?
Har ca 2.5 - 3.5 cm mellan karm och vägg. Så funderar på att köpa en rulle ull och såga till remsor av den. Eller har jag helt fel. Kanske skum är ett alternativ?
 
Mikael_L
Bottningslisten och latexen är till för att få fukttätt (och en viss tanke på att få det lufttätt = genomblåsningssäkert).

Du vill nämligen inte att den varma fuktiga inomhusluften ska diffundera ut mellan husstomme och karm och sen, under vintern, kondensera någonstans där mitt emellan.

Rent värmeisoleringsmässigt tänker du helt rätt.
 
Ola78
Mikael_L skrev:
Bottningslisten och latexen är till för att få fukttätt (och en viss tanke på att få det lufttätt = genomblåsningssäkert).

Du vill nämligen inte att den varma fuktiga inomhusluften ska diffundera ut mellan husstomme och karm och sen, under vintern, kondensera någonstans där mitt emellan.

Rent värmeisoleringsmässigt tänker du helt rätt.
Du har rätt i ditt resonemang men det är inte nödvändigt att göra så, finns förpackningar med drevremsa som består av en plastad och en oplastad remsa där man sätter den plastade på insidan som diffusionspärr.
Sen kan man i och för sig sätta en list med en diffusionöppen massa på utsidan för att undvika att drevet på utsidan blir blöt om man drabbas av slagregn.
 
Ok om jag drevar ute inne men struntar i bottenlist kan jag bara plasta insidan då?
 
Du behöver inte bottenlist eller fog på utsidan men du behöver på något vis göra det vindtätt och HELST ska du ha en liten luftspalt mellan brädan och vindtätningen.
 
Ok så innefrån ut set. Foder plast drev luftspalt utefoder.
 
Vindtätning av något slag mellan drev och luftspalt!
 
Ok kan häfta fast vindpapp på fönstret och sätta dit foderet. Men plast eller latex på insidan?
 
Mikael_L
Egentligen är det ganska enkelt.
Innifrån vill man ha fukttätt och lufttätt (ända fram till karmen), dvs plast eller bottningslist + fog eller något likvärdigt, t.ex. det plastade drev som Ola78 skrev.
Utifrån vill man diffusionsöppet, dvs vattenånga ska kunna ta sig (dvs inte plast, inte akrylfog och sånt) och så vill man ha vindtätt och skyddat mot slagregn och kondensfukt.
Utifrån kan allt detta uppfyllas av ett bra arbete med fasadpanel, smygar och foder, så det är många hus där man endast drevat och sen smackat upp träverket.
Fast det finns speciella produkter för utvändigt skydd (mot vind, vatten osv), t.ex.
RockTät Exp. Fogband , http://guiden.rockwool.se/produkter/byggisolering/rocktaet-exp-fogband

Enligt bygghandlaren jag springer hos säljer dom knappt alls sådant, vare sig till proffs eller amatörer, vilket tyder på att de flesta nöjer sig med att täcka väl med trä. Då gör jag också så.

Så kortfattat:
Invändigt, ångtätt
Utvändigt blåst och slagregnstätt
Däremellan isolerat.
Sen får man göra så gott det går ... :)
 
Skulle funka med Byggfolietejp på insidan då?
 
Fogskum. Det löser alla problem. :)
 
mycke_nu skrev:
Fogskum. Det löser alla problem. :)
Förutom diffusionsspärren! :)
 
injonil skrev:
Förutom diffusionsspärren! :)
Ja, men den behövs väl inte, det finns ju ingen isolering där.
 
Fogskum är inget alternativ för mig. Skummade dörren och det blev massa fläckar av det.
 
Hej,

Om jag förstår det hela rätt använder ni fogskum för diffusionsspärr på insidan, och sedan vindpapp på utsidan.
Rätt?

Vilka andra fogmassor kan användas som diffusionsspärr, finns ju hur många "tuber" som helst att köpa ;-)
Antar att vanlig latexfog inte fungerar som diffusionsspärr!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.