Hej!

Har ett uterum som snart skall byggas (typ Skånska classic). Allt i limträ, men vill i största mån undvika alla fula vinkeljärn eller andra beslag (ska målas vitt oxå). Kan man tror ni om man kör utevarianten av Domino 10x50 Sipo, få till en extremt ren stomme som klarar vind och laster. Måste givetvis skruva ändå.

Mvh Lagavulin
 
Lagavulin skrev:
Hej!

Har ett uterum som snart skall byggas (typ Skånska classic). Allt i limträ, men vill i största mån undvika alla fula vinkeljärn eller andra beslag (ska målas vitt oxå). Kan man tror ni om man kör utevarianten av Domino 10x50 Sipo, få till en extremt ren stomme som klarar vind och laster. Måste givetvis skruva ändå.

Mvh Lagavulin
Du har inte fått svar än, så jag startar med en gissning (jag har inte räknat på det). Du skall väl ha rätt grova balkar? Om det är ett vindtätt bygge tar det rätt rejäla krafter. Om du inte har den stora Dominon, utan den lilla, tror jag du måste sätta i ett antal Dominos i varje fästpunkt.

Om du har dimensionerna på virket och det är anpassat för lasten var en gammal tumregel att tappen var en tredjedel av bredden, någonstans mellan det och halva bredden borde dina Domino tappar summera ihop till om det inte finns stora marginaler. Att nå dit med Domino blir nog svårt.

--- Mats --
 
Byggde vårt helt utan järnbeslag. Lade upp en bärande list på främre balken. Jackade ut takstolarna som då vilade på den. På samma sätt fästes en bärande regel upp på. Skruvade genom limträbalken och satte sen takstolstassar på utsidan för att dörlja skruvarna. Stolparna fastes till limträbalken med genomgående långa stålpinnar som gick genom limträbalken och ner i stolparna uppifrån.

Fick skråskriuva på ettpar ställen så det blev ett par skruvhål att spackla igen men jag tycker att det blev kanonsnyggt när jag slapp använda fästjärn av olika slag.

Vi skippade också en "glasvägg" mot garaget till och gjorde i stället en träkldd vägg med sågad träyta. Känns betydligt mer ombonat med två glasväggar och en trävägg.

Sen är det "avhuggna hör" med smalt glas som också gör att den "fyrkantiga lådkänslan2 försvinner

Som kuriosa kan nämnas att jag använde upp till 6x160 storlek på skruvarna på vissa ställen för att nå igenom rejält och att det mesta skruvades med min suveränt smidiga Bosch GSR 10,8 (även fast jag också har en Festool C12 också).
 
Mats Bengtsson skrev:
Om du inte har den stora Dominon, utan den lilla, tror jag du måste sätta i ett antal Dominos i varje fästpunkt.

--- Mats --
Finns det mer än en domino?
 
krijo1 skrev:
Finns det mer än en domino?
Någonstans har jag sett en "monster" Domino som fräste betydligt större hål än den vanliga. Den var typiskt avsedd för konstruktionsbyggen som detta. Men jag kommer tyvärr inte ihåg var jag såg den och jag lyckas inte hitta någon länk. Kanske var det på YouTube, kanske någon annan stans. Jag hittar ivarjefall inget på Festools hemsida. Men jag är ganska säker på att den finns eller har funnits.
 
jac skrev:
Någonstans har jag sett en "monster" Domino som fräste betydligt större hål än den vanliga. Den var typiskt avsedd för konstruktionsbyggen som detta. Men jag kommer tyvärr inte ihåg var jag såg den och jag lyckas inte hitta någon länk. Kanske var det på YouTube, kanske någon annan stans. Jag hittar ivarjefall inget på Festools hemsida. Men jag är ganska säker på att den finns eller har funnits.
Vet att jag har hört rykte om den men jag har aldrig sett den på 'riktigt'. Har inte heller sett några större domino brickor. Kanske det är ett protool verktyg, har inte kollat där faktiskt.
 
Är inte det inte någon som nämnts att den har demats för vissa ÅF och liknande men aldrig dykt upp som produkt?
 
OK!

Vet någon om det finns skruvar som är bättre lämpade att dra i "ändträt" (heter det så????) på takbjälkarna (90 alt 56x225). Det är ju alltid stor risk att de slirar till. Tillräcklig läng är ju viktigt förstår jag.

Mhv Lagavulin
 
Annars så har ju Maffel väldigt fina maskiner för just tapphål i konstruktions virke
Och ännu en maskin i samlingen kanske inte är fel. Den är också förmodligen svindyr.

Annars så går det mesta att lösa med handkraft

Pär H
 
Borra, skruva, plugga, slipa, kanske?
Känns som att dominon kan vara lite väl klen för en konstruktion i limträ.
Kör sipobrickorna i trall och altanlösningar, tror inte jag skulle lite på dom i nån större konstruktion.
Rätta mig gärna om jag har fel.
 
phl skrev:
Är inte det inte någon som nämnts att den har demats för vissa ÅF och liknande men aldrig dykt upp som produkt?
Jo den stora Dominon avsedd för byggen (14 mm tjocka dominos) är intressant. Den dök upp i rykten om förhandsvisingar med ÅF för ett år sedan, den dök upp med specar på vad den lämpade sig till. Sedan blev det tyst, fullständigt tyst.

"Secondly the mega domino joiner, all features of the initial domino joiner except it bores dominos up to 14mm and they are like 5" long, you can join 3 pieces of 2x2 stock with a single domino, these things were massive along with the bits. The machine still fit in a systeiner 2 but it was so cool it bore about 3" deep into the stock. the rep said that the mega domino will go for 900$ and the entire set with the starter kit and dominos will go for 1500$
"
http://festoolownersgroup.com/festoo...ino-joiner!!!/

--- Mats ---
 
pär h skrev:
Annars så har ju Maffel väldigt fina maskiner för just tapphål i konstruktions virke
Och ännu en maskin i samlingen kanske inte är fel. Den är också förmodligen svindyr.

Annars så går det mesta att lösa med handkraft

Pär H
Svindyr!, sa Bull.
http://www.poolewood.co.uk/acatalog/Mafell_Chain_Mortisers.html
 
Men vilken jäkla pryl! Helt bisarr ju!
 
Åter till huvudämnet? Borde inte Festoolchipsen kunna impregneras av polyuretanlim? Då skulle man kunna slippa utechipsen om man tillfälligt skulle montera något utomhus.

Glad fortsättning på midsommarhelgen. / Lagavulin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.