Hej, håller på och bygger en liten stuga med ett tak på ca 30m2. Jag har takåsar på längden istället för takstolar och på dessa åsar ligger 70x45 reglar på tvären 60cc. Jag står i valet och kvalet om jag skall slänga upp 18mm osb istället för hålla på o spika massa råspånt. Skivorna kommer ju få perfekt stöd på reglarna och det är ju som sagt 18mm så de bör hålla riktigt bra.

På detta skall jag lägga underlagspapp och sedan vanlig trebolit glaciär ytpapp.

De skulle gå väldigt snabbt med skivorna och kosta ungerfär det samma.

Har någon testat detta eller vet någon anledning till varför man inte bör göra på detta sätt?

Tacksam för alla svar och tips då detta skall ske till helgen eller helgen därpå.

MVH
A
 
Jag har lagt tak av plywood, och det funkar bra. Tycker att OSB är lite för spröd. Det finns ju också speciell takplywood, som tom är spontad. Men den blir dyrare än råspont.
 
Skall väl gå bra, men det kanske inte ser så snyggt ut underifrån i takfot m.m. Men 60cc ger bra stadga.
En del sätter den klena råsponten och då tycker jag OSB är minst lika bra, har dock själv bara kört med råspont.
Enda invändningen kanske är att limmet i skivorna inte tål utomhusmiljö, det har jag ingen koll på.
 
  • Gilla
johja246
  • Laddar…
OSB upplever jag mycket svagare än råspont, så beroende för var du har byggnaden (snölast) skulle jag tänka mig för. Dessutom sväller OSB vid fuktpåkänning mycket snabbt och blir tjock och svulstig.

I mina ögon är OSB ett inomhusmaterial som är bra för att hänga upp saker i, men inget konstruktionsmaterial för rejäla tyngder.
 
Spika råspont istället! Det är inte så himla praktiskt med stora OSB-skivor uppe på taket... Det kommer inte ta mycket längre tid att spika råspont och det är väl bättre att det blir helt rätt!
 
Mikael_L
Jag tänker lite som norrbottenstorpet, att OSB inte är tänkt utomhus, med fukt och temperaturväxlingar.
Jag skulle vara orolig över hur OSB'n mår efter att tidens tand nött ett tag.

Men man kan ju gena lite mer på vissa byggnader, beroende på tänkt livslängd och användningsområde.
På friggan har jag ju inte gjort allt efter erkända konstruktioner, utan medvetet genat och fuskat lite. (Den är ändå mycket mer välbyggd än någon frigga man köper på COOP ;))
 
Redigerat:
Tack för alla svar, det lutar helt klar mot råspont nu och jag har gått i liknande tankar angående osb:n som ni tar upp här på forumet. Kör 22mm spont men skall man ha 120mm eller 95 mm? Det är ju inget stort tak så det blir inte många extra bräder om man kör 95mm. Jag har läst någonstans att 95mm inte skall kunna slå sig lika lätt som 120mm??

Om man kör 95mm räcker det att man kör en spik i varje regel då och två i ändarna eller skall man köra två hela vägen?

Verkar som om det skulle vara två i varje regel om man kör 120mm?

Tacksam för fler bra svar, tips och ideér
 
Mikael_L
Jag spikade 95 mm med en spik i varje regel. Fast 2 i ändarna.
Precis som du skrev.

Jag fann den infon i traguiden.se och följde detta glatt. Vet inte om, (men tror inte), jag gjorde något dumt.
 
Råspontluckor...
 
Enk Projektet skrev:
Råspontluckor...
Precis vad jag tänkte föreslå :) Annars funkar plyfa skivor bra, men strunta i OSB

Lycka till :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.