Hej,
en tråkig situation hr uppstått. Jag köpte en sommarstuga ( står själv på kontraktet) för drygt 20 år sedan. Nu avser jag att sälja. Måste jag ha min hustrus medgivande? Är inte stugan lös egendom och därigenom ej krav på godkännande? Skall nämnas att jag själv stått för alla kostnader och köpeskilling.

Mvh
 
Eftersom stugan står på arrenderad mark är det lös egendom enligt jordabalken 2 kap 4 §.

Nu är jag inte jurist, så om jag har rätt eller fel lär snart framgå här nedanför.
 
Lös egendom ja, men är den din enskilda egendom? Om du och din fru äger en cykel ihop så får du inte sälja den på eget bevåg.
Så först måste du reda ut om ni är samägare. Även om du står på kontraktet så finns det något som kallas "dolt samägande", som lätt blir aktuellt när det gäller sommarstugor.
 
Copy"..först måste du reda ut om ni är samägare. Även om du står på kontraktet så finns det något som kallas "dolt samägande", som lätt blir aktuellt när det gäller sommarstugor."

Ok. vad är då "samägare" var hittar jag lagtext? Måste väl i fridens namn finnas klara regler över vad som gäller. Det säljs ju stugor varenda dag.

En annan fråga som dök upp var om man skulle skriva i kontraktet " säljes i befintligt skick"?
 
Redigerat:
Hemmakatten
Frågan är om arrendetomten likställs med tomträtt. I så fall behövs makas godkännande.
 
Varför inte bara skaffa frugans underskrift?
Kan det vara så att hon inte vill att den säljs? Ligger det separation i grunden?
I och med att ni är gifta har hon ju rätt till hälften av pengarna om ni saknar äktenskapsförord
 
@hemmakatten. Det är inte tomträtt.Vanlig enkel arrendetomt.

@hubbe2. Inget av det. Redan såld . Endast en principfråga. Kan jag ana en feminist ;=)
 
Hemmakatten
Känns lite "tråkigt" att du lägger in en fråga på det viset när du redan har sålt. Här lägger folk ner tid på att försöka hjälpa och sedan har du redan sålt. Var det en "principfråga" så kunde du ha skrivit det från början. Och hur var det nu, behövde din fru skriva på eller inte?
 
Bara enskilld egendom är "egen". Annars har hustrun rätt ttill hälften. Spelar ingen roll hon skriver på eller ej. Efter 5 år som gifta , 50%. Missade mäklaren detta, eller såldes stugan privat, spelar ingen roll. Är man gift, kan man bränna pengar tillsammans. Problemet börjar dagen man går skilda vägar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.