Har läst alla trådar här på forumet angående justersågar. De flesta behandlar dom dyrare som Felder. Eftersom jag inte har det behovet men vill ha något mer än den GTS 10:an jag har nu så behöver jag lite kloka råd. Jag har tänkt att lägga någonstans mellan 30000- 40000. För tillfället har jag främst spanat på dessa alternativ:
Hammer K3
http://www.hammer-sweden.com/se-se/produkter/justersagar/cirkelsag-k3-winner.html
35000 winner
4hk-5,5hp
315klinga
ingen rits-tillval
justerbord kaplängd 1300
klyvanhåll rundstång
- Dyr relativt sett
+ Erkänd kvalitet
+ Många tillval

Logosol Formatsåg PS315
http://www.logosol.se/snickerimaskiner/formatsag/
32050
4hp
klinga 315
- ingen rits
- justerbord kaplängd 1235
- Har inte känt på den själv men läste på forumet att klyvanhållet var ostabilt
+ Suva skydd
+ Har Logosols dimensionshyvel och tycker det är bra kvalitet på deras (moretens) grejer

Rojek PK250AL
3080pund
http://www.axminster.co.uk/rojek-rojek-pk250al-panel-saw-prod829840/
4hp
klinga 315 ev 250 med rits
Rits med egen motor
Inget suva skydd
Justerbord 2000mm
Formatbord
+ Har ritsklinga och formatbord



Axminster P30 Panel Saw
http://www.axminster.co.uk/axminster-plus-p30-panel-saws-prod810005/
5,5hp
355mm klinga
Rits inte egen motor
1600 justerbord
formatbord
Inget suva skydd tillval
+Kraftig motor
+Har ritsklinga
- Osäker på kvaliteten

Så kan ni ge mig lite goda råd så skulle det hjälpa
/ Katos
 
ja visst kan vi det!
Har i.o.f en Felder 915 (vilket var det du inte ville prata om) men om jag inte skulle har satsatt fullt ut på proffs grejor så skulle jag valt antingen Hammer eller Logosol. Hammer och Logosol kommer från välkända tillverkare som har gjort detta sen länge, dom vet vad som fungerar och vad som inte fungerar, visserligen har Rojek det också men dom är för mig okända, dom kan vara minst lika bra men jag har ingen kunskap om dom. Axminister faller bort, är antagligen en Kina maskin med fina klisterlappar på. Pratade med en "snickar kompis" för en tid sen innan jag köpte mina maskiner och han hade då kört Hammer en tid och beklagade sig över precisioen, jag uppfattade att det mest rörde sig om Rikt/planhyveln men kan vara sant om justersågen. Då pratar vi dock om en person som delvis lever på att använda sina maskiner vilket jag tolkar att du inte gör, det gör en hel del skillnand i vad man ska leta efter tycker jag.

Beroende på vad du utöver ska köpa kan det finnas en poäng med att hålla sig till ett märke, varför både Hammer och Logosol kan vara ett bra köp, båda tillhandahåller ju alla andra nödvändiga maskiner.
 
Om man tittar på exempelvis engelska ByggaHus forum så är det många som kör med Sheppach märket. Men många är oxå väldigt nöjda med sina Axminster sågar, det finns uppenbart kvaliteskillnader på kina-maskiner och kinamaskiner gissar jag.
 
Läser man olika forum så är det verkligen sprida skurar. Har läst överraskande mycket dåligt om Hammers maskiner. Samma sak med axminsters maskiner, vissa verkar väldigt nöjda, andra inte. Absolut det är en kina maskin men som sagt, vad är inte gjort i kina nuförtiden. I Vilket fall så är det för mycket pengar att satsa på ett osäkert kort. Scheppach var ett bra tips även om den verkar ligga på runt 40000+

5,4hp
rits med egen motor
1600mm slaglängd
och ett känt märke
formatbord

absolut ett alternativ
 
katos skrev:
Läser man olika forum så är det verkligen sprida skurar. Har läst överraskande mycket dåligt om Hammers maskiner. Samma sak med axminsters maskiner, vissa verkar väldigt nöjda, andra inte. Absolut det är en kina maskin men som sagt, vad är inte gjort i kina nuförtiden. I Vilket fall så är det för mycket pengar att satsa på ett osäkert kort. Scheppach var ett bra tips även om den verkar ligga på runt 40000+

5,4hp
rits med egen motor
1600mm slaglängd
och ett känt märke
formatbord

absolut ett alternativ
Jag tror det har att göra med inställningarna på maskinen, inte maskinen som sådan. Jag är extremt nöjd med min Hammer rikt/planhyvel.

Men när jag fick den fungerade den inte riktigt som den skulle, och jag justerade utbordet lite grand, trots att manualen (den svenska) säger man inte skall. Sedan fungerade den bra ända till jag var uppe i rätt breda brädor (typ 200 mm och mer). Den riktade inte dem plant, det var rent hopplöst.

Hade jag inte fått hjälp av Bengtn att ställa in den, hade jag inte haft en så perfekt hyvel som jag har, jag kunde mycket väl tyckt den var kass. Den var dåligt grundinställd från fabrik. Nu är den väldigt väl inställd vad gäller riktdelen. Plandelen är lite sned, inte mycket, vi pratar ett antal hundradelar. Men framförallt kan jag när som helst fixa till den delen med, så det bekymrar mig inte. Detta för att jag med hjälp från Bengtn kom över rädslan för att justera maskinen.

--- Mats ---
 
Jag har en Hammer B3, dvs en K3 med inbyggd fräs, som jag haft en fem-sex år. Jag är rätt nöjd med den även om den som alla maskiner kräver en del injustering och underhåll. Det enda riktiga problemet jag haft är att bromskretsen pajat två gånger. Den senaste har dock rejäla kylflänsar så Felder verkar löst problemet.
/B
 
Hur mycket plats har du?
Hur långt justerbord vill/kan du ha?
Ett tips är att justerbordet gärna skall kunna ta en skiva på tvären. Dvs >1200mm.
Som vanligt vill jag tipsa om att hellre leta begagnade proffsgrejer än nya med samma pris.
En snabb sökning på "justersåg" på Blocket ger en hel del i din prisklass.
SCM, Panhans, Altendorf, Felder, Robland etc.
 
Jag har 60m2 ungefär. Jag har inget behov av ett justerbord på över 2500, då använder jag hellre handklinga eller snart sänksåg (om axminster har lust att skicka den). Vilket är ett av problem om man letar på blocket. De är lite för stora mot vad jag har behov av. Sedan tycker jag priset ofta är för högt. 30 000kr + för en 90tals maskin som gått mycket och hårt. Men absolut så skulle jag kunna tänka mig en större begagnad maskin om priset är rätt. Ser ni något intressant så får ni gärna skicka ett meddelande.

Mats och bengtn, så är det säkert. Vissa får hem en maskin och antar att den är perfekt inställd från fabrik. Sedan måste det också finnas möjligheten att ställa in.
 
Där är ju en MiniMax på Blocket också.
Den kan Masses här i tråden recensera åt dig.
 
Har sett den också. Vad tror du ett lämpligt bud skulle vara.
 
Jag har för mig att Masses skrev vad han betalade för sin. Sök lite här på forumet.
 
Det finns visa saker som är viktigare än andra när man tittar på en justersåg

Själva motorupphängningen är viktig men inte så jätte viktig har själv haft en Hammer
och den har sämst upphängning av alla sågar jag haft men den fungerar.

Klyvannhållet skal vara så stumt som möjligt och även där är Hammer sämst löper på en ihålig aluminium stång men det stora problemet är själva järnklumpen som håller fast linjalen och löper på stången. Den har en plastbussning som ligger runt aluminium stången och den konstruktionen är inte bra men den fungerar.

Grejen med just justersåg är själva justerbordet,det är hjärtat i sågen att den är så stabil och stum i sidledes som möjligt så att man kan såga ett rakt snitt. Att bordet saggar i ändlägena är ingen fara. Och åter igen så är Hammers justerbord väldigt klena sidledes om man lutar sig eller trycker bordet mot klingan när man matar justerbordet framåt så får man flera tiondelars felsågning.

Och näst viktigast eller egentligen det viktigaste på en justersåg är själva kapannhållet att det hamnar på samma ställe när man monterar/ställer tillbaka det till 90 gr efter man tagit bort det eller sågat med det i vinkel. Och där faller många sågar bort. Ett av dom största problemen är själva låsskruven som låser fast annhållet närmast justerbordet. På väldigt många så är det bara skruven rakt ner i ett gängat hål och där tappar man lätt +/- två tiondelar i sidledes istället för en krage på skruven som går ner i ett tapphål. I andra änden av annhållet så sitter det en justerskruv som stopp för 90gr vinkeln och även där en skruv neråt för att låsa fast annhållet. Vissa tillverkare är bättre/smidigare än andra.

Sen har vi formatbordet som sitter fast på justerbordet med en stöd arm under och även kapannhållet sitter fast i format bordet och om själva fastsättningen av formatbordet i justerbordet inte är bra så faller hela vinkelinställningen av kapannhållet så det är super viktigt att det är bra och där är Felders lösning inte helt optimal måste jag erkänna har i och för sig inte skruvat bort dom två plast bitar som sitter fast på format bordet som ligger an mot justerbordet kan vara som så att dom har någon form av tappar som gör att om man måste byta dom hamnar på samma läge men om dom bara är fast skruvade så måste man kalibrera om kapannhållet och det är inte kul.

Jag har vid ett tillfälle tittat och klämt på en Wolftech justersåg på en mässa och det justerbordet är mycket stadigare än Hammers vart faktiskt väldigt förvånad. Även logosols justerbord är stadigare.

Själva sågenhetens upphängning finns i två varianter antingen med gångjärn eller så löper den i en vagga
vilket gör att klingan inte förflyttar sig i sidledes när man vinklar den på samma sätt som sänksågar med skena är konstruerade.

Av dom fyra sågar du länkat till så skulle jag kolla upp Axminster P30 Panel Saw på olika forum i england
Rojek har återförsäljare i sverige
Mini maxen tycker jag du verkligen skall kolla up på bilderna så finns det inget kapannhåll men det kanske finns fattas det delar så kan man lägga ett skam bud verkar vara en skola som säljer.

Annars så ytmässigt så är det ingen större skillnad på om bordet är 1600 eller 2500 att föredra 2500
Är alltid bra att kunna kanta tex en skiva på 2440. Rits är inte nödvändigt finns väldigt fina klingor vid sågning av melamin för det är nästan bara då det behövs.

Och klyv bred på 1200 behövs inte heller men uppåt 800-900 är bra



Låter som om jag sågar Hammer det gör jag inte det är en väldigt bra såg för pengarna men den passar inte mig jag har störe krav än den kan leverera.

Dom justersågar jag haft är en Ejca L18, Hammer K3 winner comfort, Felder 915, nu har jag en
Felder 700.

Mvh Pär H
 
Redigerat:
Det är ett stort hopp från gts10 till en justersåg. Vad vill du med ett byte till justersåg och vad gör du, vilka krav har du när du tillverkar saker. Är det för att kunna kapa lite bredare saker än en kapsåg klarar av eller är det för att kunna såga större skivbitar i vinkel med större precision än sänksåg.

Annars är det ju blocket som sagt var men jag har själv letat många år och det är väldigt svårt att hitta en bra såg till ett vettigt pris många är över prissatta och dom har nästan alla 3200 justerbord och det är lite väl långt

Mvh Pär H
 
Ett litet tilläg på Pär kommentarer om Hammer, numera säljs den med rundstång för klyvanhållet så den delen är nog OK nu.
Jag vidhåller Hammer eller Logosol, men om nu Hammer inte riktigt lever upp till dina krav torde Logosol vara ett utmärkt val, om inget annat för den goda tillgång till Service, support och resevdelar som finns då den tillverkas här i Sverige.

Personligen anser jag att Justersågen är den centrala delen i snickeriet, man kan göra väldigt mycket med enbart en justersåg och lite handverktyg. Alltså värt att satsa på.
 
Nja det här med Hammers klyvanhåll vet jag inte om det blivit så mkt bättre. Nu kan jag bara uttala mig om deras Bandsåg N4400 som jag har och jag tycker personligen anhållet är dåligt konstruerat. Ngt som jag stör mig väldigt mkt på är att när jag lossar och flyttar till en plats där jag vill den ska vara och sen låser, så rätar anhållet upp sig till 90 grader (vilket är bra) samt att fästet flyttar sig. Mao när du lossar anhållet för att flytta det viker anhållet ut sig lite för att sen gå tillbaka till 90 grader när man spänner. Man får trixa några ggr innan man har anhållet där det ska vara. Jag skulle tro att dom använder samma princip på justersågarna, men jag är inte säker dock
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.