Hejsan

har funderat lite på att komplettera min pellets panna med solfångare
Min tanke är att då jag bor själv och har ganska låg varmvattenkonsumtion + en panna med kanske stor vatten volym 250 liter att docka fångarna direkt mot pannan. se skiss

finns det nån annan som gjort nått liknande ? mitt mål är inte att skapa den optimala solvärme anläggningen utan snarare att ta tillvara på solvärme när den finns som bäst (sommaren) och minska pellets användningen under den delen av året.
 
  • sol-panna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer äntligen ett svar från framtiden... 2 år senare...

Har funderingar kring en liknande direktkoppling av solvärme till panna, men med vedpanna (dubbelpanna) och stor ackumulatortank, som laddas med laddomat 4030.
Problem borde uppstå när det är fyr i pannan och bottentemperaturen är så hög att returvattnet till solfångaren inte kyls: risk för onödig kokning i solfångaren?
En lösning på detta vore att solfångarvärmeväxlaren kan ta sitt vatten antingen från pannans botten, när detta är svalt nog, eller från botten på ackumulatortanken. Detta borde kunna ordnas med en termisk trevägsventil.
Har någon testat?
 
Jag har solfångare och vedpanna, det är inga större problem såvida du inte eldar en solig dag på sommaren och fyller acktankarna till 90 grader +. Jag har bra skiktning i mina tankar eldar på till ca 70-80 grader i topp och ca 60 i mitten och 30 i botten om nu solen skulle komma fram och blåsa på så fyller den succesivt bara på från botten och upp - det är detta som är fördelen med en coil (solvärmeslinga) i botten av tanken istället för i topp. Vet jag att det blir soligt struntar jag i att elda kunde i påskas köra på sol / eldade 2 ggr på en vecka resten fyllde solen upp. Nu var det iofs varmt ute också så mycket värme behövdes inte men varmvatten vill man ju ha...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.