Vi skall kommande helg gjuta plintar för altanen, vi kommer ner 1 m, och jag hade tänkt att lägga singel längst ner och gjuta i röret, men jag har hört att vissa gör en bottenplatta först.
Behöver man gjuta en bottenplatta av betong innan man gjuter röret?
 
Om inte altanen står på höga plintar så skall det inte behövas. Skulle du göra en balkong på stolpar ska man nog gjuta med en platta.
 
Plintarna blir inte mer än max 20cm över mark, blir ett tak på en del utav det men blir samma plinthöjd där.
Så då borde det funka utan platta va?
 
Fundament till en plint behöver du bara om du har låg bärighet i marken eller du skall fördela en större kraft.
En vanlig altan behöver inte något fundament.
Varför kan du inte komma djupare än 1 m ? ( räckte inte armarna till;) )
Har du tjälfarlig mark (sådan som innehåller/binder vatten) så bör du komma ner till frostfritt djup om du skall sätta in fönster och dörrar el dyl.
Om du bara skall ha en altan med ett enkelt tak över så räcker 1 m garanterat.

Fundering:
Jag har faktiskt aldrig förstått varför vissa lägger så mycket singel i botten på gropen innan gjutning. Jag tycker t.o.m. att det är förkastligt att göra så, då det, om man inte vibrerar betongen bra, bildas ett hålrum under plinten där vatten kan samlas. Med tjälskljutning som resultat.
Gör en så plan och hård botten i gropen som möjligt och fyll bara på med så lite singel att du kan väga av plintröret. Alt. lägg först en liten "betongkaka" som botten och vibrera lite så att den blir plan. Låt armeringsjärnen sticka upp ur denna "kaka". Efter att betongen brunnit något har du då en perfekt grund att ställa plintröret på.
 
Jag tånkte lägga till en undring:
Har haft byggaren här för ett efterlängtat förrådsbygge på 15 kvadraatmeter. Han har gjutit plintar för 2 dagar sedan och dessa har nu brunnit i värmen. Men det sticker inte upp några järn ur plintarna? De är endast mycket noga avvägda och släta. Tänker han borra ner beslagen, hur brukas det?
 
Han har säkert en plan, speciellt om han själv skall bygga boden. Kanske han
tänker lägga en bärlina rakt över plintarna och fästa dom med vinkeljärn ner i plinten eller liknande.

När jag byggde min bod så snickrade jag golvramen först. Monterade 'stolpskor' på ramen och vägde in den på plats över gjutrören. Sen gjöt jag fast allt. Finns säkert mänder av varianter på hur man best/enklast får till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.