Det sättet som jag använder mina kläder brukar innebära att jag slänger dem på golvet framför sängen när jag inte använder dem. Jag tänkte att det vore praktiskt med tvättstuga och garderob i ett som man kommer åt från en dörr i sovrummet.

Men det kanske blir damm och mögelproblem med en sådan lösning?
 
Jag har sett planlösningar där man har sovrummen på övervåningen och ett smutstvättnedkast från sovrummet ner till tvättstugan som ligger på bottenvåningen under. Har också sett planlösningar där man går direkt från sovrum genom klädkammare och vidare till tvättstugan (som då också brukar ha en annan ingång).

Båda dessa lösningar tycker jag är tilltalande, för precis som du så har jag noterat att det är vid dagens slut (i sovrummet) som man vill dumpa sina smutsiga kläder. Fast just nu har jag helt enkelt en korg för smutstvätt i sovrummet. Funkar det med.
 
Vi har planerat vårt sovrum så att det ligger vägg i vägg med badrummet och badrummet vägg i vägg med klädkammaren. Och tvättnedkast från klädkammaren till tvättstugan. På så sätt kan vi få ett bra flöde på morgonen och kvällen när kläder ska på och av. Fundera igenom hur ni vill att er morgon och kvällsrutin kan se ut så att ni får ett bra klädflöde och slipper plocka upp kläder och flytta runt dem. På kvällen tex så ska ju allt av ungefär samtidigt som det ska borstas tänder och göras kvällstoalett, varför inte göra det på ungefär samma ställe? Är man lite blyg så behöver man ju kanske inte ha de största fönstrerna i dessa rummen...

Det borde finnas en klädtriangel för sovrum precis som det finns kökstrianglar för kök!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.