Min mor och hennes syster äger den gård där de vuxit upp. Gården står tom sedan mina morföräldrar gått bort. Denna gård har allt jag söker. Jag vill bo där.

Gården är uppförd kring 1900, byggnaderna är i förhållandevis gott skick, men boningshuset är i starkt behov av nya ytskikt, de större sakerna som VA, kök, badrum, värme är i förhållandevis gott skick. Fastigheten omfattar ca 25 ha mark, mestadels skog, men även lite åker.

Min mor och hennes syster äger alltså gården tillsammans, deras föräldrar skrev över gården på dem långt innan de gick bort. Gården används idag som fritidshus, men eftersom ingen bor där blir underhåll på både byggnader och skog mer och mer eftersatt.

Jag bor idag ett antal mil ifrån gården, i ett hus som min sambo köpt. Jag bor bara här och betalar "hyra" till min sambo. Han står alltså själv för lånen på huset. Jag flyttade hit ganska omgående efter att sambon köpt huset och vi har renoverat i stort sett allt under de fem år vi bott här. I många projekt har jag utfört arbetet och sambon betalat, för att det är hans hus och jag tycker det är roligt. Huset är nu värderat till en miljon och sambon har lån på ungefär 600'.

Jag skulle gissa att "min" gård är värd ungefär 2,5 miljoner. Ägarna är smått positiva till att jag skulle kunna ta över. Har än så länge bara kastat ut en rent hypotetisk fråga. Jag har i dagsläget inget jobb, så det är inte aktuellt än. Dock har ägarna vissa samarbetssvårigheter. Storasystern är bossig och säger vad hon tänker, lillasystern har alltid fått ta verbala smällar från sin syster och undviker helst dennas sällskap. Storasystern är snål, har inga barn och noll förståelse för att man ska ta hänsyn till andra än sig själv. Lillasystern är min mamma. Storasystern har inga egna barn, bara en sambo, som inte heller har några barn. Jag har en syster, som inte är intresserad av att bo på gården.

Vet inte vad mer som kan vara av intresse. Det jag undrar är helt enkelt: Hur skulle jag kunna ta över gården på bästa sätt när detta blir aktuellt? Jag vill äga gården, att hyra den kommer inte på tal.

Är det bäst att köpa? Gåva? Förskott på arv? En kombination av föregående?

Sambons del i det hela? Hur säljer man hans hus och använder de pengarna på bästa sätt?

Tips, ideer och tankar från er som varit i liknande situation mottages tacksamt.
 
Redigerat:
Det bästa är att du köper gården. Det är inte säkert att du kommer att ärva din moster, och det finns ju även andra att ta hänsyn till, inte minst din syster.
 
Men hur gör man det bäst?

Tar man dit en värderingsman och går på det pris man får därifrån? Ska man göra en blindförsäljning, för att få reda på hur mycket gården är värd på marknaden? Eller ska man höfta lite med ledning av taxeringsvärdet?
 
Taxeringsvärdet är ju sällan samma som vad en fastighet skulle gå för vid en riktig försäljning. Däremot så kan man ju ta dit mäklare och få gården värderad, och då gärna 2 eller 3 olika mäklare så man kan ta ett genomsnitt på värderingarna. Sedan så är det ju bara för dig att diskutera med de nuvarande ägarna och om ni kommer överens om ett pris så är det ju klart. Ni behöver ju inte blanda in mäklare för försäljningen om ni inte ska ut med fastigheten på marknaden, så vad ni behöver är ju bara hjälp med kontraktsskrivningen så att allt går rätt till och den kan din bank oftast stå till tjänst med (kan ju dock kosta lite, men är ju bäst att det blir rätt gjort).

Kan ju också vara en bra idé att få gården besiktad, även om du tror dig veta allt om vilket skick den är i så är det ju lätt att man missar något viktigt, och hittar en besiktningsman till exempel stora tidigare okända skador som måste åtgärdas så ska det ju också påverka priset.
 
Bra synpunkter. Det var något sådant jag hade tänkt mig, men det skadar aldrig att få andras synpunkter.

Hur blir det skattemässigt? De nuvarande ägarna har alltså fått gården av sina föräldrar. Föräldrarna "skrev över" gården på döttrarna förmodligen på 80-talet. Vad innebär egentligen att gården "skrivits över"? Är det helt enkelt en gåva? Får ägarna betala stora summor i skatt om jag köper gården av dem?
 
Om en fastighet har övertagits genom gåva eller arv eller annat "ickeköp" så räknas den senaste försäljningen som ingångsvärde.

Man har rätt att räkna ett värde som bygger på 1952 års taxeringsvärde (inte helt säker på att det är just 1952) som ingångsvärde om man inte vet vad priset var när den senast såldes. Detta framgår av instruktioner hos skatteverket.
 
Oj, senaste försäljningen... Det måste väl bli 1896 tror jag. Priset på fastigheten då var 1050 kr. Efter det har den bara bytt ägare genom arv eller gåva.

Jag kan inte riktigt det här med skatter vid fastighetsköp. Någon som kan förklara lite?
 
Majjijann skrev:
Oj, senaste försäljningen... Det måste väl bli 1896 tror jag. Priset på fastigheten då var 1050 kr. Efter det har den bara bytt ägare genom arv eller gåva.

Jag kan inte riktigt det här med skatter vid fastighetsköp. Någon som kan förklara lite?
Om jag inte är helt ute och cyklar nu, har precis själv fått en gård som gåva, så innebär det faktum att gården bara har lämnats i arv eller gåva sen 1896 att det är det inköpspriset man får räkna bort när man ska räkna ut reavinstskatten, alternativt något i stil med det hempularen skrev.
Alltså om ni köper gården av din mor och hennes syster blir det väl lite förenklat såhär:

Er köpeskilling: 2000000kr (?)
Minus inköpspris: 1050kr
Minus ev. mäklararvode: 20000kr
Är lika med vinst: 1978950kr

På vinstbeloppet betalar säljaren reavinstskatt på typ 20-25% Alternativt begär uppskov (?) och för in det i nästa hus.


Jag är dock inte helt hundra på allt jag skrivit här ovanför så rätta mig gärna om jag har fel.
Summorna är bara exempel.

/Samuel
 
altaxis skrev:
På vinstbeloppet betalar säljaren reavinstskatt på typ 20-25% Alternativt begär uppskov (?) och för in det i nästa hus.
22%

Uppskov tror jag bara man kan få på bostad. Inte fritidshus.
 
Då det är en liten skogsfstighet kan det vara ide att ta kontakt med LRF konsult, eller något liknande företag som kan det här med skogsfastigheter, dom kan säkert hjälpa och räta ut lite frågetecken.
Helt klart är att det är värt att ta kontakt med en expert på skogsområdet.

Händer tydligen rätt ofta att banker mm. som inte kan skogsgårdsbiten ger helt fel råd.
 
altaxis skrev:
Om jag inte är helt ute och cyklar nu, har precis själv fått en gård som gåva, så innebär det faktum att gården bara har lämnats i arv eller gåva sen 1896 att det är det inköpspriset man får räkna bort när man ska räkna ut reavinstskatten, alternativt något i stil med det hempularen skrev.
Alltså om ni köper gården av din mor och hennes syster blir det väl lite förenklat såhär:

Er köpeskilling: 2000000kr (?)
Minus inköpspris: 1050kr
Minus ev. mäklararvode: 20000kr
Är lika med vinst: 1978950kr

På vinstbeloppet betalar säljaren reavinstskatt på typ 20-25% Alternativt begär uppskov (?) och för in det i nästa hus.


Jag är dock inte helt hundra på allt jag skrivit här ovanför så rätta mig gärna om jag har fel.
Summorna är bara exempel.

/Samuel

Jag är inte mästare på detta område, men får man inte även räkna bort de kostnader man har haft för att höja värdet? Det vill säga om man har renoverat eller byggt till.

Jag har nyligen "fått" ett hus som "gåva" och då var det snack om att leta kvitton, för att kunna "köpa" till "rätt" pris så att min far inte skulle få någon reavinst. Nu löste vi det så att det kallades gåva, så att mitt inköpspris är noll och om jag säljer så får jag reavinstskatta för hela försäljningspriset (minus de kostnader jag kan visa att jag haft som höjer värdet, till exempel bergvärmeinstallation).

Så om tanterna har kvitto på när dom renoverat eller byggt till, så kan det vara värt att plocka fram dom.
 
Jag håller med Zixten om att mäklaren måste vara bra på skogsgårdar, typ LRF Konsult.
Som en deletapp kanske du kunde köpa ut din moster till en början.
Jag antar att det är lättare att resonera med din mor och syster.
Renast är dock köp av hela alltet på en gång.
 
Tack för alla matnyttiga tips. Det blir mycket att tänka på.

Varför menar ni att man ska ta hjälp av någon som kan skog? För att kunna sätta ett korrekt värde eller av någon annan anledning?
 
Ja, och för att dom har (läs: skall ha) bättre kunskap om hur du kan utnyttja skogen, och intäkter från denna, i affären.
Beroende på skogens skick kan det vara ett större, eller mindre, värde i denna än gemene man kanske tänker sig, detta kan leda till en tokig värdering vilket i sin tur kan leda till sura miner under/efter affärens genomförande.
Intäkter från skogen kan användas för att göra diverse avdrag gentemot kostnader som uppstått vid affären etc.
 
Det låter som en sund tanke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.