Marlene Eskilsson skrev:
Fakturan är skickad enligt tips ovan. I förra veckan fick vi meddelande om att Byggledarna hade tagit en kreditupplysning på oss personligen. Är det inte vi som ska ta kreditupplysning på dem? Eller så kanske de överväger att betala och fortsätta använda våra checklistor. Fortsättning följer ...
Upplysningen tar de förmodligen för att få bättre vetskap om dig/bolaget. De vill veta vilken risk de utsätter sig för. T.ex har du medel att driva en process. Du bör också ta en kreditupplysning på dem.
 
Hmm - mkt intressant tråd.
Försökte få kontakt med dem för ca. 1år sedan - var nog tur att de aldrig hörde av sig ::)

Såg att företaget är medlem i SBR, eller egentligen grundaren av företaget - eftersom medlemskapet är personligt. Man kan ju tycka att det man gjort borde strida mot SBR's stadgar eller etiska regler... Kanske fråga vad SBR tycker om att en av deras medlemmar bedriver sin verksamhet på detta sätt? ;)
 
Hoppsan. Med andra ord börjar de begripa att dylika klantigheter kan kosta stora pengar. Att de plockat bort materialet nu torde inte påverka en eventuell skadeståndsprocess men frågan är om det är värt tiden/risken.
 
Man kan ju fråga sig hur varför det tog så lång tid innan de reagerade.
 
A. Nygren skrev:
Man kan ju fråga sig hur varför det tog så lång tid innan de reagerade.

Det är ju först när fakturan kommer som det inser att det kan kosta pengar.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Förklaringen jag fick var att det är studenter som gjort deras hemsida och Byggledarna själva visste inte att materialet var stulet.
En lam ursäkt i mina öron!
Självklart skall de ha kontroll på sin hemsida oavsett vem som sedan administrerar den.
De vill inte medge att de blev tagna med handen i syltburken.
 
Förklaringen jag fick var att det är studenter som gjort deras hemsida och Byggledarna själva visste inte att materialet var stulet.
Vad var det jag sa? Alltid kul när man har rätt!
 
Ett aktuellt problem... var det inte igår nyheterna talade om att fusket ökade på landets högskolor? Bra jobbat Marlene!!
 
Tackar! Konsultera på du bara...

Nu handlar det väl inte direkt om byggande men det här med att plagiera är mycket, mycket utbrett. När elever ska göra en uppgift handlar det i första hand om att hitta någonting färdigt som åtminstone vagt påminner om det de skulle göra. Detta laddar de ner och sätter oblygt sitt namn underst.
Ett tecken på detta är alla webplatser där man kan hämta färdiga arbeten. Titta tex på www.mvgplus.com eller www.skolportalen.net. Eller googla efter "skolarbeten". Man kan bli mörkrädd för mindre.
 
Ledningen på Byggledarna är numera inblandade i GodaHem baserade i Södertälje...

Bara så ni vet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.