Hej
Jag har beställt en HÄlsingestuga som är 80 kvadratmeter och som är tilläggsisolerad för åretruntbruk. Jag kommer att göra en platta på mark men jag är tveksam till vilken typ av värme jag ska installera. Det är ett så litet hus att det känns himla dyrt med en frånluftvärmepump.
Min fundering var dels om det finns dylika anläggningar för golvvärme som inte är gjorda för villor på 200 kvm och som därför inte heller är fullt så dyra.
Dels om det fungerar att jag lägger in golvvärmeslangarna men kör tillsvidare med en enkel luftvärmepump plus element. Tror ni att golvet blir orimligt kallt då?
Tacksam för svar!
Med vänlig hälsning
Madeleine
 
Plattan isoleras i vilket fall som helst...Att sätta in ett radiator system med vatten e bara dumt om du nu ska ha gv senare...direkt el? nja...Då kan du lika gärna ha en elpush för grundvärme i golven och komfortvärme med lv?
 
hej igen
Tack för svaret men jag måste ursäkta min okunnighet, jag vet inte vad en elpush är. ej heller vad som menas med lv. (kanske luftvärmepump?? ) Tacksam för förklaring.
mvh madeleine
 
Hur ska du använda stugan? Året runt eller fritidshus?

Jag skulle rekommendera en luft-luftvärmepump, en liten kamin för ved eller pellets, el-element på strategiska ställen, kanske elektrisk golvvärme i badrummet.
 
Hej
Tack för svar.
Det ska användas som ett året runt hus. Du skriver det jag själv är inne på, luft-luftvärmepump, några elelement i sovrummen och golvvärme i badrummet plus att jag förbereder för liten kamin. (måste kanske avvakta lite för att se vad kalaset kostar) Men då har jag inte tänkt helt fel,
mVH madeleine
 
Men, om man ändå gjuter plattan - är inte merkostnaden för att gjuta in golvvärme i en 80 kvm platta så förhållandevis liten att det vore dumt att låta bli?

Då kan man ju göra vad man vill sen - t ex som Rigor säger elpush som grundvärme. Och om elen går upp till tian/kWh, sätta in en liten acktank och kökspanna eller vattenmantlad kamin t ex? Med golvvärmen ingjuten kan man ju göra vad som helst!?
 
Hej
Tack för svar, Ja precis så har jag tänkt.. Jag lägger in golvvärmeslangar hur som helst. Det är säkert klokt med tanke på elen...
mvh madeleine.
 
Hej resmadde, jag skall berätta hur jag själv har gjort.

110 kvm enplanshus
två duschrum med varsin elektrisk handukstork á 80 watt
ett 700 watts element i vardagsrummet
en bra täljstenskamin, som eldades varje kväll under vintern.
Ventilation genom ett FTX-aggregat, Fresh Renovent.
Ingen mer uppvärmning.
Ingen golvvärme. Och använder inte tofflor, det behövs inte.
Ingen värmepump eller annat hokus pokus.

Så slutsats: Nej, det behöver absolut inte bli kallt i ett litet, välisolerat hus
 
KnockOnWood skrev:
Hej resmadde, jag skall berätta hur jag själv har gjort.

110 kvm enplanshus
två duschrum med varsin elektrisk handukstork á 80 watt
ett 700 watts element i vardagsrummet
en bra täljstenskamin, som eldades varje kväll under vintern.
Ventilation genom ett FTX-aggregat, Fresh Renovent.
Ingen mer uppvärmning.
Ingen golvvärme. Och använder inte tofflor, det behövs inte.
Ingen värmepump eller annat hokus pokus.

Så slutsats: Nej, det behöver absolut inte bli kallt i ett litet, välisolerat hus
Intressant, kan du berätta vilken grund du har och hur mycket isolering i golvet? Jag skall bygga ett fritidshus i Halland med platta på mark, 93 kvm, och sliter mitt hår över vilken uppvärmning jag skall ha. Har ritat in en kamin, men vet inte om jag skall ha 200mm eller 300mm frigolit under plattan. Bekanta tycker jag är en idiot om jag inte gjuter in golvvärme i plattan, men jag tvekar, svårt att sänka värmen under veckorna med ett så trögt system. Sen gillar jag enkla system med god åtkomlighet.

Funderar på vattenradiatorer eller golvvärme ovan betongen, men man kanske skulle lägga pengarna på ett FTX i st för FLVP i stället? Samt en bra kamin. Känns som att enorma mängder isolering är svårt att räkna hem i ett fritidshus, även om det blir permanent om ett par decennier.

Vad kostade FTXen? Går det att installera själv?

/Anders
 
Jag tycker det blir alldeles för "tungt" med vattenburen golvvärme i ett fritidshus. Där vill man ha det enkelt, inte en massa maskinutrustning att fixa med.
Om man sen tittar på vad folk gör med sina fritidshus - jo, de bygger om och till dem. Gjuter du in golvvärme så har du också cementerat fast dig i en bestämd planlösning.

FTX kostar 33900. Den kan du installera själv. Se här, tex: http://www.soliduct.com/byggsats-ftx-80-85-100-140kvm.htm
 
andersmc skrev:
Jag tycker det blir alldeles för "tungt" med vattenburen golvvärme i ett fritidshus. Där vill man ha det enkelt, inte en massa maskinutrustning att fixa med.
Om man sen tittar på vad folk gör med sina fritidshus - jo, de bygger om och till dem. Gjuter du in golvvärme så har du också cementerat fast dig i en bestämd planlösning.

FTX kostar 33900. Den kan du installera själv. Se här, tex: [länk]
Tackar för tipset, FTX verkar ju rätt enkelt att installera om man som jag skall bygga 1-planshus i och med att aggregatet går att sätta på vinden. En sak jag undrar över är uppvärmningskapaciteten. Det verkar som att tillsatsvärmaren är bå 1.5-2 kW endast, räcker verkligen detta som enda värmetillskott? Någon som har erfarenhet?

Blir det dragit inomhus eller blir det mindre drag jämfört med FLVP?

/Anders
 
Det blir inget märkbart drag. Med vettig placering av till och frånluft så fördelas värmen i huset på ett vettigt sätt. Har 180 m2 i två plan. Inluft i sovrummen på övervåningen. Frånluft i bad, toa och kök. Mest på nedre planet. Har aldrig tillskottsvärmen på i aggregatet. Värmer hela huset med ett (1) element i vardagsrummet på nedre planet. Resultat... svalt där jag skall sova. Varmt där jag är på dagtid.
Eldar med spillvirke och ved (gratis) i kamin så länge det går på höstarna utan att slå igång någon värme alls. I år höll jag ut till halva december. Resten av vintern så drar värmen i snitt 30 kwh per dag. Skulle troligen kunna klara hela behovet med en luft-luft-värmepump. Har stretat emot då jag vet att de går att använda för att kyla på sommaren. Då gör jag förmodligen iaf av med den ström jag sparat under vintern ;).

VH/Findus
 
Anders_Nilsson skrev:
Tackar för tipset, FTX verkar ju rätt enkelt att installera om man som jag skall bygga 1-planshus i och med att aggregatet går att sätta på vinden. En sak jag undrar över är uppvärmningskapaciteten. Det verkar som att tillsatsvärmaren är bå 1.5-2 kW endast, räcker verkligen detta som enda värmetillskott? Någon som har erfarenhet?

Blir det dragit inomhus eller blir det mindre drag jämfört med FLVP?

/Anders
Jag ska påpeka att länken jag hänvisade till var något som jag hittade av en slump. Jag vet alltså ingenting om företaget i fråga. Men de kan ju vara bra för det.

Jag har inte märkt något drag alls då jag hade FTX. Det känns mera nu, när jag har spaltventiler i fönsterna i stället.

Tillskottsvärmen är normalt inte tänkt att värma huset. Den är för att eliminera kallras, om man nu skulle känna av det.
 
Ok, så hur gör man med uppvärmningsbehovet? Går det att kombinera FTX med LLVP eller skall man ha elradiatorer? Eller vattenburet?

Sedan undrar jag om någon kan svara på var man skall lägga pengarna, är FTX den stora sparbössan eller vad skall man satsa på. Man får ju välja mellan FLVP och FTX.

Jag får känslan att en del värmer hela huset med bara ett elelement och FTX, fast ni verkar också elda en del i kamin, eller?

/Anders
 
Anders_Nilsson skrev:
Intressant, kan du berätta vilken grund du har och hur mycket isolering i golvet? Jag skall bygga ett fritidshus i Halland med platta på mark, 93 kvm, och sliter mitt hår över vilken uppvärmning jag skall ha. Har ritat in en kamin, men vet inte om jag skall ha 200mm eller 300mm frigolit under plattan. Bekanta tycker jag är en idiot om jag inte gjuter in golvvärme i plattan, men jag tvekar, svårt att sänka värmen under veckorna med ett så trögt system. Sen gillar jag enkla system med god åtkomlighet.

Funderar på vattenradiatorer eller golvvärme ovan betongen, men man kanske skulle lägga pengarna på ett FTX i st för FLVP i stället? Samt en bra kamin. Känns som att enorma mängder isolering är svårt att räkna hem i ett fritidshus, även om det blir permanent om ett par decennier.

Vad kostade FTXen? Går det att installera själv?

/Anders
Många frågor är det, skall försöka svara på alla. Blir kanske lite kortfattat i din smak, men fråga på i så fall!

Jag har 300 mm isolering under betongplattan, och "Jackson" (tror jag det hette) kantelement, där det inte är någon köldbrygga mellan kantbalk och platta.
FTX aggregatet kostade ca 17.000, rören (från Soliduct) drygt 10.000.
Konstruktionsritning via Soliduct kostade 3.300, men den klarar man sig egentligen utan.
Jag är mycket nöjd med FTX-aggregatet. Det går tyst och tar liten plats.
Har nu fått ventilationen injusterad och OVK utförd, men kör på halva flödet (bara två pers i hushållet).
Har som sagt värmt huset denna kalla vinter med en kamin och ett el-element à 700 W i vardagsrummet, ingen värme i övriga rum förutom två handukstorkar i duschrummen.
Det har nog gått åt 3 m3 ved, har eldat mest varje kväll under vintern.

Skall inte sticka under stol med att det vissa morgnar har varit kyligt, ca 17 grader.
Men vi har ju haft en rejält kall vinter. Hade lätt kunnat skaffa fler element eller satt in en LL-värmepump, men det har gått bra ändå.

Till saken hör att hustrun vill ha det extremt kallt i sovrummet för att trivas, så en uppvärmd betongpatta hade nog lett till öppna fönster eller skilsmässa.

Alla är vi olika.
Många tycker ju att man är en idiot för att man inte har bergvärmepump och golvvärme,
men jag tar lika gärna på mig en tröja eller tänder en brasa.

//KoW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.