Mina föräldrar och deras föräldrar har alltid haft både spis och ugn i en enda maskin. Jag ser inte anledningen till att ha en separat häll och ugn. Vad är fördelarna? Varför har man inte både och i samma maskin?
 
Fördelen att separera är ju som jag ser det tre...

1. Du kan få upp ugnen i bättre arbetshöjd.
2. Går en av sakerna sönder behöver man inte byta båda.
3. Lättare att hålla rent vid en häll än vid en trad. spis där det lättare rinner ner smuts mellan skåp och spis.
 
Instämmer med Paul, och det är tre tungt vägande skäl :) Jag har haft häll + ugn men har nu spis med häll. Det fungerar, men jag saknar ugnen på rätt arbetshöjd
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Fördelen att separera är ju som jag ser det tre...

1. Du kan få upp ugnen i bättre arbetshöjd.
2. Går en av sakerna sönder behöver man inte byta båda.
3. Lättare att hålla rent vid en häll än vid en trad. spis där det lättare rinner ner smuts mellan skåp och spis.
Håller med Paul.
Möjligtvis kan man lägga till fördelarna att det oftast blir snyggare (men det är ju en smaksak), samt att man kan välja flera olika format på hällen.

På minussidan så hamnar först och främst priset, häll och ugn kostar var för sig lika mycket som en "traditionell spis". Dessutom är ugnen ofta mindre i inbyggnadsprodukter än i traditionella spisar (detta eftersom den traditionella spisen kan vara 60 cm bred, medan inbyggnadsprodukten är 60 cm - tjockleken på stommen, dvs i praktiken 56-57 cm).
 
Även hällen blir mindre. Den är smalare än 60 cm och det finns en kant av bänkskiva både framför och bakom. På en 60 cm bred häll är det därmed mycket större problem att få plats med två stekpannor än på en 60 cm bred spis. Finns det plats bör man därför gå upp i storlek på häll.

En annan nackdel som jag ser det är touchkontrollerna. Det är en smaksak och bevisligen finns det många som gillar det, men jag tycker att ett vred per platta är helt överlägset sätt att reglera värmen. Jag ser det estetiska som enda fördelen med separat häll.

Erik
 
Hej.
Jag anser att om man ska ha ugnen under häll/spis finns det, enligt mig, en mycket bra anledning till att välja en "kombinerad enhet. En inbyggnadsugn blåser ut allt os på framsidan och då klarar inte fläkten av att suga ut det.
Det är en helt annan sak om man avser att sätta ugnen i ett högskåp och då får upp det i vettig arbetshöjd.

Även om man väljer separat häll/ugn så finns det bredare hällar än 60 cm och det kommer vi att välja när/om vi bygger ett nytt kök (om det inte blir en stor kombinerad maskin:)).

Touchkontroller finns det alternativ till. Vi har Gaggenaus häll som styrs med en magnet. Funkar kalas. de har även separata vred som man, mer eller mindre, kan sätta var man vill.

Henrik
 
Lösa delar har varit trendigt ett tag, men i och med att det nu blivit riktigt Svensson att ha det (finns t.o.m på ikea) så vänder det nog snart. Ungefär som infällda diskhoar. Ska man vara trendig är det en jättespis som gäller. Men man måste ju inte vara trendig.

Jag var på väg att sätta in lösa delar när jag fixade köket men såg några klara nackdelar:
1. Oftast inga rattar. Jag hatar att bläddra i menyer på min digitalkamera, vill inte göra det när jag lagar mat.
2. Standardmodellerna av häll och ugn som jag har råd med är smala, saknar rattar och känns lite "rappliga". Vill man ha nåt rejält blir det dyrt.
3. Min gamla 70 cm breda spis med dubbla ugnar var rena fröjden att använda efter att ha provat en ursnygg Bosch hemma hos en polare, smalt och eländigt och med meny-bläddrings-touch-knappar som dessutom pep. URK!

Håller med Paul om fördel 1 och 3. Däremot inte om nr 2, att köpa häll är lika dyrt som en hel spis.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Fördelen att separera är ju som jag ser det tre...

1. Du kan få upp ugnen i bättre arbetshöjd.
2. Går en av sakerna sönder behöver man inte byta båda.
3. Lättare att hålla rent vid en häll än vid en trad. spis där det lättare rinner ner smuts mellan skåp och spis.
Vill syna argument 1...;)

Håller på och bygger själv, men har valt traditionell spis. Just höjden som en inbyggnadsugn får är mitt starkaste argument emot. Själv är jag lång till växten, men tänk en tjej på 1,55. Hur enkelt är det då att lyfta ut en stor form? Man får ju då lyfta ut det i ansiktshöjd med de risker det har.
Visserligen bygger man väl åt sig själv och familjen med de behov som finns, men det kanske kan vara bra att tänka på nästa ägare eller om nån kompis skall hjälpa till någon gång.

En traditionell ugn passar alla, men visst får man kröka på ryggen när man skall kolla. Det är mycket mode i köksplaneringen också, jag tror det är en anledning till att det är populärt med separat ugn och spishäll. För att inte tala om spiskåpor som bara stjäl en massa väggyta jämfört med traditionell spisfläkt.

//LocTite
 
Redigerat:
Vi har en spis eftersom att vi inte kunde se någon mening med att ha separata delar då vi ändå ska ha ugnen under. Här är fördelarna som jag ser det:
1) Mer plats för kastruller (om man inte köper en extra stor häll förstås)
2) Jag kan dra ut spisen och kommer åt att dammsuga under alla bänkar så långt som dammsugarsladden når.
3) Priset. Inte bara det uppenbara att en spis är billigare än häll + ugn utan man slipper även kostnaden för skåpet som inbyggnadsugnen ska vara i. Även bänkskivan blir billigare med 2 delar på var sida än med en ursågning för hällen.

Om man vill ha hällen på en köksö eller på en djupare arbetsbänk så är det såklart bättre med en häll. fast vi hade en spis med djupare arbetsbänk i vår lägenhet och det var riktigt snyggt med 1 dm bänkskiva bakom spisen så det behöver inte vara så.
 
En ugn inbyggd i ett högskåp sträcker sig oftast mellan 70 och 130 cm från golvet och det ser jag inte som ett problem oavsett hur liten man än är...
Jag har själv en sambo som är 152cm och kan inte se det som ett problem alls.
Den översta decimetern är dessutom bara en panel och således ligger öppningen mellan 70 och 120 cm typ...
En alldeles utmärkt arbetshöjd oavsett längd på person tycker jag iaf...

Ansiktshöjd är man ju aldrig i närheten av heller...
 
Med delade enheter ökar flexibiliteten i köket. Du kan stå och röra i såsen, slänga ett öga på ugnen och även be om hjälp att röra i såsen när du går över och fixar i ugnen och ni är inte i vägen för varandra. Med familj eller för smidigare matlagning är separata enheter outstanding. Det finns en anledning till varför man har ugnen skild från stekbordet på restauranger, det är helt enkelt smidigare. Och snyggare om ni frågar mig, men det är en smaksak, dock visar ingen av de större köksleverantörerna spisar i sina kök, bara inbyggnadsvitvaror och nån enstaka jättespis med gashäll.
 
Fördel traditionell spis
-Billigare
-Lättare att installera
-Lite mer plats på hällen än en 56cm bred häll
-Ventilation uppåt för ugnen

Fördel separat häll, separat ugn
-Större ugnsutrymme
-Fler variationer som gör att du kan hitta just din kombo.
-Går att välja en bredare häll
-Ugnen går att sätta i arbetshöjd
 
Vitvaruhandlarn skrev:
Fördel traditionell spis
-Billigare
-Lättare att installera
-Lite mer plats på hällen än en 56cm bred häll
-Ventilation uppåt för ugnen

Fördel separat häll, separat ugn
-Större ugnsutrymme
-Fler variationer som gör att du kan hitta just din kombo.
-Går att välja en bredare häll
-Ugnen går att sätta i arbetshöjd
Där hängde jag inte med. Du listar "Större ugnsutrymme" som fördel med separata enheter. Hur menar du?

Resten håller jag med om
 
Paul-Staffanstorp skrev:
En ugn inbyggd i ett högskåp sträcker sig oftast mellan 70 och 130 cm från golvet och det ser jag inte som ett problem oavsett hur liten man än är...
Jag har själv en sambo som är 152cm och kan inte se det som ett problem alls.
Den översta decimetern är dessutom bara en panel och således ligger öppningen mellan 70 och 120 cm typ...
En alldeles utmärkt arbetshöjd oavsett längd på person tycker jag iaf...

Ansiktshöjd är man ju aldrig i närheten av heller...
Inte i närheten...?

Låter nog som din sambo får hålla händerna i eller strax ovanför axelhöjd, annars så förstår jag inte hur hon är designad....
Men visst kan det funka.

//LocTite
 
För mig är det inget alternativ med separat.
Absolut minimum är 70cm och då tycker jag ändå det är trångt.
Tittar man på hela enheter respektive separat så är prisskillnaden alltför stor för mig.
Nu är vi ganska stor familj och lagar ganska mycket mat.
Jag skulle välja 90cm i en enhet samt en mindre inbyggnadsugn om jag fick välja fritt.
Dessutom är en enhet/spis bra mycket snyggare, tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.