:DJa vad säger man...roliga människor befolkar iaf detta forum. Vi bygger mitt i ett villasamhälle på en gammal tomt som är styckad o tomten är definitivt inte plan, vi har ett "berg" för barnen att åka pulka på(nåja, den är ca 2m hög o 100m2...) Vi vill ha lite gräsmatta som inte är ondulerad framför huset...
 
Jag skulle göra mycket för att få behålla gamla fina äppelträd på VÅR tomt. Den kommer att bli fullständigt platt - vi skulle kunna ha fotbollsmatcher på gräset - och där finns inte ett enda träd på hela tomten. Suck. Grannarna har vackra äppel- och päronträd från förra seklets början, och uppvuxna tallar. Vi har inte lä någonstans. Inget grönt förutom gräset.

Men jag ska inte ge dig råd i just DITT fall, för jag vet för lite om sånt.
 
Går en sväng till tomten varje dag o funderar hur vi ska göra...grunden gjuts ngn gång i feb/mars så än har vi tid på oss att bestämma....ett av träden kanske vi kan behålla om vi jämnar ut delar av tomten o låter delar slutta ner mot grannen...måste diskutera med en trädgårdsarkitekt/trädgårdsmästare och husbyggaren och grundgrävaren och min fru och med barnen och...förstås forumet ;D, lägger ut bilder på tomten efter jul på hemsidessträngen...
 
sarpat skrev:
Går en sväng till tomten varje dag o funderar hur vi ska göra...grunden gjuts ngn gång i feb/mars så än har vi tid på oss att bestämma....ett av träden kanske vi kan behålla om vi jämnar ut delar av tomten o låter delar slutta ner mot grannen...måste diskutera med en trädgårdsarkitekt/trädgårdsmästare och husbyggaren och grundgrävaren och min fru och med barnen och...förstås forumet ;D, lägger ut bilder på tomten efter jul på hemsidessträngen...
har gjort så nu...det går att se två st äppelträd på en av bilderna varav vi ska försöka behålla det som är längst bort...det andra hamnar nog för nära huset...
 
jureit skrev:
Annars kan du (förlåt Marlene) gå in på www.odla.nu och fråga i det forumet. Där sitter en massa gökar som inte drömmer om något annat än sådant här på nätterna. Ja, förutom att få orkideér att gro i kylskåp och sådant. Men hur det än är så kan de sin sak.
Jo - vi är ganska duktiga på det mesta på odla! ;)
 
Hej!
Varför inte chansa och låta den stå även om den är halv nergrävd i marken och dödsdömd av experterna ? Man vet ju inte säkert hur naturens överlevnadsförmåga bestämmer? Det är ingen problem att starta motorsågen så det kan man ju vänta med...
gaia
 
gaia skrev:
Hej!
Varför inte chansa och låta den stå även om den är halv nergrävd i marken och dödsdömd av experterna ? Man vet ju inte säkert hur  naturens överlevnadsförmåga bestämmer? Det är ingen problem att starta motorsågen så det kan man ju vänta med...
gaia
Vi får väl se vad vi gör, vi har bågra månader på oss än...
 
Har du inte angett hur högt huset ska stå i bygglovsansökan? Isåfall går det inte över en natt att ändra sig...


Kan du inte gräva upp träden på något sätt? Man lyfter ju hela träd på plats vid ombyggnader i städerna så varför inte dina äppelträd? Du kanske får beskära kronan en del för att få balans mellan rötter och krona men det gör ju inte så mkt. ???
 
Jag tror det löser sig när grunden är på plats, det kanske blir för trångt helt enkelt o då är det ingen diskussion längre...vad gäller höjden i bygglovsansökan så spelar det ingen roll, träden ligger nästan vid tomtgränsen o huset några meter upp...
 
K
Jag har grävt upp 2st 40 år gamla äppelträd som jag ställt i jordhögar tills min nya tomt är klar, då skall jag gräva ner dom där. Grävde upp dom mitt under blommningen i Maj, som man ju inte skall göra, men jag hade inget val. Har beskärt dom och vattnat som fan hela sommaren, dom ser friska ut än så länge.
 
Funderar du på att flytta dem så är det vettigt att hacka av sidorötterna ca 75 cm från stammen runt om så fort tjälen går ur jorden - vass spade rätt ner så långt du kommer. Vattna säsongen ut och låt om möjligt träden stå kvar på plats till hösten då du flyttar dem. Plocka bort alla eventuella kart så snart du kan. Detta förfarande underlättar en flytt och etablering på ny plats. Chansning - men värt att försöka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.