Jag håller på och bygger om en del av tvättstugan i källaren till badrum, och ska till att putsa och kakla väggarna. Jag tänkte ha vägglampor, och har köpt armaturer IP44. Min fråga är hur det ska se ut när elektrikern kommer. Jag tänkte gjuta in rör i väggarna, men hur ska de avslutas mot tätskiktet och kaklet? Det verkar som om det till slut bara ska sticka ut en kabel genom ett hål i kaklet, men ska det inte vara tätt in i röret? Och ska röret hanteras vid tätskiktet som ett vattenrör, dvs med rörmanschett?

Hur grunt kan röret ligga om det går längs med väggen? Jag antar att det då ska sluta med en böj ut genom väggen, men hur snäv kan den vara?
 
Röret ska bara sticka ut, behöver inte göras något speciellt.
Men mitt tips som yrkesman är att prata med din elektriker innan du gör något. Då kan du fråga hur mycket du får göra själv för honom/henne och hur det ska fräsas spår osv.

Röret ska förläggas med min. djup 5 cm, men jag vågar inte svara på om det räknas med kaklet eller ej. Den sockerbiten får någon annan suga och svara på. :)

Har du jordfelsbrytare föresten? Det kommer i alla fall krävas. Om du inte har det, be om att få på hela centralen och inte bara på badrummet.

//Patrik
 
Redigerat:
vad fick du måttet 5 cm ifrån?
 
Elinstallationsreglerna 701.512.2.01 :)

Om man inte kan uppfylla dessa 5 cm så går det bra ändå om en JFB skyddar kablarna, eller om de är mekaniskt skyddade på annat sätt mot genomspikning.

Regeln gäller också enbart de väggar som gränsar mot område 0-2.

Problemet med att lägga dem 5 cm in i väggen (som faktiskt strider mot rådet i 521.3 som säger att de ska ligga mot väggskivan) är att man själv måste räkna fram belastningsförmågan...:rolleyes: För en lampa har det dock ingen betydelse.

Böjen ut genom väggen torde man kunna göra en bit in i väggen utan problem så att böjen blir mjuk. Sedan vet jag inte om röret måste komma ut precis vinkelrät mot väggen heller. Hur man tätar mot röret - nån som vet?
 
Jag gjorde som så att jag lät mitt flexslang komma ut genom tätskicket och tätade sedan med en manschett från tätskicktsleverantören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.