Kanske lite konstig rubrik...

Vi har ett hus med betongplatta med golvvärme. Vi har ett parkettgolv som ligger flytande på den betongplattan. Golvet sitter jättebra just utom kring kaminen som inte har några listor som tvingar ner golvet. Utan där sitter metalllister som man skruvat i golvet. Så när det blir blir torrt som det är på vinter då reser sig golvet just där, dock ej synbart. Men när man går där då "knakar" listen. Så nu börjar skruvarna gå av på metalllisten, med tanke på att ena delen sitter mot stenenläggningen mot kamimen och den andra på parkettgolvet.

Så då kommer min fråga.
Kan jag på nåt sätt tvinga ner golvet kring kaminen?
Jag menar jag kan ju inte skruva fast det just med tanke på golvvärmen samt att golvet skulle börja spricka.

Hoppas ni förstår min så icke pedagogiska förklaring.
Tack på förhand!
 
utan att vara någon expert så låter det i mina öron som att om du fäster golvet vid kaminen så borde det i ställer dra i väg någon annan stans om du förstår vad jag menar. Golvvärmed ligger väl under armeringen så det i sig borde inte vara något problem men risken är väl att du får glipor någon annan stans.
 
Om du vågar, så kan du borra grunt i plattan och sätta plugg/skruv genom listen direkt ner i plattan. Alltså i mellanrummet mellan golv och klinkers.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.