Hej

Skall bygga till mitt hus.

7800x5750 en plan med källare.

Jag har ett par frågor jag vill ha kläm på mest för min egen del.

Hur gör man lämpligast ett upplag för balk HEA 260 med pelarlast på 52,1Kn. Inne vid befintlig källarvägg? Denna balk skall bära upp bjälklaget som kommer att byggas av trä 45x170.
 
  • Gilla
Snausen
  • Laddar…
Lägg balken på källarväggen och sen en stolpe i andra änden, stolparna man sätter under balk brukar vara 70x70 eller 80x80
 
Det allra bästa är om du kan hänga balken på kantbjälken, dvs den stående bjälke som ligger på syllen ovanpå källarväggarna. Då fördelar du lasten bäst. Det är inte alls säkert att källarväggen blir så glad av punktbelastningen från stålbalken annars.
 
injonil Den biten har jag lösning på, det kommer bli en gjutning som tryckdyna ersätter ett lecablock i källarmuren. Det är inne vid befintligt hus jag grunnar på. Jag kommer ju inte att ha någon ny källarvägg där.

Tallbarr. Klarar min betongplatta en punktlast på 52,1Kn? hur kan man fördela lasten där?

Kan det annars vara lämpligt att mura upp något av leca och kanske gjuta lite längst upp?
 
Om du hänger balken på kantbjälken som jag föreslog så fördelas lasten över en stor yta på väggen. Jag tror dock att lasten fördelas väl av väggen ner till plattan även med din konstruktion.
 
Har du något bra tips inne vid befintlig vägg?
 
Tips på vad? Jag har gjort precis det du tänker göra men jag tog motorsågen och sågade ett hål precis ovanför syllen. Där fann jag på kantbjälken en bit in och monterade därför REJÄLA vinkeljärn (specialtillverkade av 10mm stål) som jag skruvade fast på balken och kantbjälken. Jag lyfte balken några mm när den skruvades fast så att den skulle hänga i kantbjälken och inte ligga med full belastninig på syllen. Jag är inte konstruktör utan en glad amatör! :)
 
Okej nu fattar jag, du har hängt den både i nya väggen och i gamla väggen. :)
 
Japp!
 
Ekand skrev:
injonil Den biten har jag lösning på, det kommer bli en gjutning som tryckdyna ersätter ett lecablock i källarmuren. Det är inne vid befintligt hus jag grunnar på. Jag kommer ju inte att ha någon ny källarvägg där.

Tallbarr. Klarar min betongplatta en punktlast på 52,1Kn? hur kan man fördela lasten där?

Kan det annars vara lämpligt att mura upp något av leca och kanske gjuta lite längst upp?
Är inte så bra på att räkna ut punktrbelastningar, men det du kan göra är ju att bila upp ett hål och gjuta en tjockare sula just där du ställer stolpen
 
Jag ska ta en runda med en konstruktör på detta. Jag tror inte att detta är något svårt pga att det är en liten tillbyggnad. Det byggs ganska mycket större byggnader med stålpalare på betong. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.